Volvo tillåter fossilfria dieselbränslet HVO100

Det förnyelsebara dieselbränslet HVO100 är godkänt att tanka, men bara för taxibolag. För andra Volvoägare gäller inte garantierna, om man tankat HVO100 och något händer med bilen.
Annons

I våras startade Volvo Cars ett projekt för att testa det fossilfria, förnyelsebara dieselbränslet HVO100. Testerna har skett hos taxiåkerier med Volvobilar som inte modifierats på något sätt. Och resultaten lovar gott:

”Våra analyser har kommit fram till att bilarna betett sig precis som om de hade tankats med vanligt diesel,” säger Ulf Karlsson, bränsleexpert på Volvo Cars. ”Den data vi fått fram ser tekniskt bra ut och inget oförutsett har inträffat.”

De goda resultaten gör att Volvo nu ger taxiföretag i Sverige möjligheten att välja HVO100 som bränsle. De motorer som tills vidare omfattas är D3, D4 och D5 och de två modeller som finns i taxiutförande är Volvo V90 och S90 modellår 2018 och 2019 samt Volvo V60 modellår 2019.

”Taxibolagen är mycket viktiga kunder för oss och därför känns det extra glädjande att vi nu kan erbjuda ett miljöalternativ för dem,” säger Fredrik Isakson, chef för företagsförsäljningen på Volvo Car Sverige. ”Många taxibolag i dag har tydlig miljöprofil och krav på att köra fossilfritt.”

Volvo Cars öppnar dock inte upp dörrarna för alla Volvoägare. Testerna med HVO100 fortsätter och tills vidare gäller inte garantierna om en bilförare skulle tanka HVO100 och något fel uppstår.

”När det gäller taxibolagens flottor kan vi fortsatt ha en noggrann kontroll. Vi avvaktar därför ytterligare för att kunna läsa av mer resultat innan ett sådant beslut kan bli aktuellt,” säger Ulf Karlsson.

Det fossilfria, förnybara dieselbränslet HVO kan tillverkas med tallolja som råvara. Talloljan utvinns ur svartlut, en restprodukt som man får i pappersbruken. Enligt en rapport från Energimyndigheten är tallolja den råvara som ger bäst klimatnytta vid framställning av HVO-diesel. Med tallolja som råvara reduceras CO2-utsläppet med 89 procent.

Hittills är det bara PSA-koncernen (Peugeot/Citroën/DS) som godkänt HVO100 i sina dieselmodeller. Men dieselbränsle med runt 50 procent förnybar, fossilfri bränsleinblandning finns redan på marknaden från exempelvis Preem och OKQ8.

Preem tillverkar HVO från tallolja i en fabrik utanför Piteå. Preem vill utöka dagens produktion på 200.000 ton HVO per år till tre miljoner ton, vilket skulle täcka 50 procent av dieselförsäljningen i Sverige. Preem uppskattar att en utökad HVO-produktion leder till 1.000 nya jobb i Sverige.

 

Volvo tillåter fossilfria dieselbränslet HVO100
Nu är det tillåtet för taxiåkerier att tanka HVO100 i sin Volvobilar. Men övriga får vänta ett tag till, annars gäller inte garantierna.
Annons
Annons
Rulla till toppen