Vi granskar: Krocka en BMW – kan kosta som en ny bil

Premium Nya bilar blir allt mer avancerade – och priserna på reservdelar skenar. Hos en av premiumtillverkarna kostar två utbytta strålkastare mer än en ny Dacia. Experterna är oroliga för att det snart blir billigare att skrota en 5-6 år gammal bil än att reparera den.

Vi granskar: Krocka en BMW – kan kosta som en ny bil

Vi bilköpare kräver avancerad teknik i våra bilar – allt från autobroms till infotainmentsystem och LED-strålkastare. Bilarnas teknik befinner sig i en brant utvecklingskurva och tillverkarna måste få igen sina investeringskostnader, parallellt med att dra in vinst för att kunna utveckla ny teknik.

Samtidigt har generalagenterna och återförsäljarna snäva marginaler där en stor del av förtjänsten ska jagas in på service och reparationer. Konsekvensen har blivit skenande priser på de reservdelar som ligger i teknikens framkant.

Nu är Folksams expert oroad över konsekvenserna när bilarna åldras och tappar värde. 

"Vi ser ju att kostnaderna ökar för varje år, och framför allt under det senaste året när det kommer till vagnskador. Det handlar främst om de reservdelar som inte fanns tidigare, exempelvis sensorer för autobroms. Och priset kommer slå bakåt i tid. För de bilar som repareras om 5–6 år kan kostnaderna rent av överstiga värdet på fordonet", säger Lars Carlsson, ansvarig för biltekniska frågor på Folksam.

Så mycket kostar strålkastaren...

BMW 5-serie: 47.834:–
Audi A6: 34.000:–
Kia Ceed: 7.871:–

...och autobromssensorn

BMW 5-serie: 9.768:–
Audi A6: 10.500:–

Många av finesserna som dykt upp på bilarna de senaste åren har med säkerhet att göra. Det handlar dels om till exempel autobroms och adaptiv farthållare som använder dyra sensorer, och dels om bilarnas strålkastare som i dag huserar komplex teknik.

auto motor & sport har gjort en rundringning för att se vad det kostar för olika verkstäder att byta ett strålkastarhus.

Hos BMW avslutas ingreppet med att en tekniker måste programmera de nya styrenheterna – och prislappen för en 5-serie landar på modiga 47.834 kronor. Det innebär att kostnaden för två trasiga BMW-strålkastare överstiger instegspriset för en ny Dacia Sandero.

Audi tar 34.000 kronor för att byta strålkastaren på en A6. Om vi istället tittar utanför premiumsegmentet kostar samma byte för en Kia Ceed 7.871 kronor.

När det gäller sensorer i vindrutan kostar Audis kamera för assistentsystem på 10.500 kronor medan bytet av BMW:s så kallade KAFAS-kamera ligger på 9.768 kronor.

"Om prisökningen fortsätter att vara så pass hög kommer vi bli tvungna att ta ut en högre vagnskadepremie, och då blir det kunden som får betala", säger Lars Carlsson på Folksam.

Så här kan bilen se ut på morgonen om du har otur. Det är inte bara olyckor som kan skada bilen – kriminella ligor har specialiserat sig på bildelsstölder. Foto: Polisen

Priserna är inte bara höga – de är också märkligt satta, konstaterar Lars Carlsson. Enligt Folksams statistik har andelen utbytta parkeringssensorer ökat radikalt det senaste året. Lars har noterat att samma typ av sensor kan kosta från 260 till 2.300 kronor beroende på bilmärke. Hans observation backas upp av Motormännens Riksförbund.

"Ibland kan det vara väldigt stora prisskillnader, och det är väldigt svårt att förstå varför det ska vara så. Det kan vara samma tillverkare till reservdelen och ändå en stor skillnad", säger Milos Kosijer, tekniker på Motormännen. 

Motormännen ser också ett annat problem: att det är svårt för bilägaren att kolla vilka jobb som faktiskt har utförts. Milos Kosijer tror att utvecklingen med allt högre priser kommer att fortsätta.

Kostnaden vägs upp av färre personskador

Det är dock inte alla som har en negativ syn på utvecklingen. Försäkringsbolaget If Skadeförsäkring ser att kostnaden för glasskador generellt sett ökar – samtidigt överväger nyttan med exempelvis autobroms kostnaderna. 

"Vi ser inget problem med det här i dagsläget, vare sig för oss eller för våra kunder. Rutorna blir förvisso dyrare i och med att det är fler bilar som har autobroms, men samtidigt minskar kostnaderna för personskador. Och det här är inget som höjer priset på försäkringen i dagsläget", säger Johan Granholm, motorexpert på If.

Han berättar att If ser väldigt få skador på strålkastare, vilket också kan vara kopplat till att autobroms har blivit vanligt som standard – samt att stölderna har minskat. Den avancerade tekniken i dagens strålkastare underlättar dessutom mörkerkörning och minskar risken för viltolyckor.

"Vi vill uppmuntra bilindustrin att fortsätta sitt arbete med att bygga säkrare bilar", säger Johan Granholm på If.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker ändå det är rimligt att en strålkastare kan kosta nästan 50.000 kronor.
6
150