Nissan fälls för vilseledande elbilsreklam

Då och då får biltillverkarna bakläxa för reklam som på olika sätt är vilseledande av engelska motsvarigheten till Reklamombudsmannen, Advertising Standards Authority. Den här gången har...
Annons

Då och då får biltillverkarna bakläxa för reklam som på olika sätt är vilseledande av engelska motsvarigheten till Reklamombudsmannen, Advertising Standards Authority. Den här gången har ”turen” kommit till Nissan, skriver Auto Express.

På Nissans sajt i Storbritannien stod tidigare att elbilen Leaf kan laddas till 80 procent på mellan 40 och 60 minuter. Men det är vilseledande, enligt ASA. Laddningen kan ta betydligt längre tid än så och Nissan Leaf är bara designad för en snabbladdning per dag – inte mer.

Det här är ett känt problem som vi skrivit om flera gånger. I vårt senaste test visade det sig att laddhastigheten i Nissan Leaf snabbt kroknar efter bara ett snabbladdningstillfälle. Det är alltså ingen lämplig elbil att åka långt i, eftersom laddningen kan ta extremt lång tid om bilen snabbladdas flera gånger per dag.

Nissan fälls för vilseledande elbilsreklam
Så här kan det se ut när batteriet blir för varmt i Nissan Leaf. Då stryps laddhastigheten och det tar evigheter att fylla batteriet. I bilens display står det till slut ”EV system hot. Power reduced. Drive slowly”.

Har uppdaterat texten

Nissan gör klart i en finstilt text att den här typen av snabbladdning bara kan ske om bilen ansluts med Chademoladdare och att bland annat laddkontakt, batteristorlek och temperatur kan påverka laddtiden. Och Nissan poängterar att bilen tekniskt sett klarar av flera snabbladdningar per dag, även om laddhastigheten snabbt går ned.

Nissan har dessutom uppdaterat texten. Nu står det att bilen kan snabbladdas från 20 till 80 procent på ”omkring 60 minuter” och det finns en längre finstilt text som förklarar vad Leaf-ägarna kan förvänta sig.

Inte utvecklad för att snabbladdas flera gånger per dag

Bilen är alltså inte utvecklad för upprepad snabbladdning flera gånger per dag, och det förklarar Nissan med att batteriet då slits för snabbt. Men Nissan vänder ”batteriskyddsfunktionen” till att låta som en fördel i den finstilta texten.

”Nissan Leaf är utvecklad för att tillgodose majoriteten av daglig körning och är utrustad med en batteriskyddsfunktion som skyddar batteriet vid upprepade snabbladdningar inom en kort tidsrymd. Laddtiden vid upprepade snabbladdningar kan därför öka i de fall där batteriets temperatur får skyddsfunktionen att träda i kraft”, står det.

Vi har sökt svenska Nissan för en kommentar.

Uppdatering 14.45: Nissan svarar att det är viktigt att ha samma kommunikation i hela Europa. Därför avvaktar svenska Nissan svar från europeiska generalagenten innan det eventuellt görs någon ytterligare ändring i texten.

Annons
Annons
Rulla till toppen