Nya Skoda Kodiaq GT – coupésuven från Kina – visst borde den säljas här?

En bildläcka avslöjade hur nya coupésuven Kodiaq GT ser ut och senare på dagen kom de officiella bilderna. Kodiaq GT ska bara tillverkas och säljas i Kina. Borde inte Skoda ompröva sitt beslut?

Nya Skoda Kodiaq GT – coupésuven från Kina – visst borde den säljas här?
Skodas officiella ursäkt för att inte sälja Kodiaq GT i Europa är att man saknar produktionskapacitet. Alla fabriker går redan för fullt.

Egentligen hade Skoda bara tänkt sig att visa upp några designskisser av coupésuven Kodiaq GT men sedan läckte bilder ut och därefter kom de officiella bilderna.

Som vi berättat förut ska Skoda Kodiaq GT byggas i Kina och det är enbart där modellen ska säljas. Hur Skoda resonerat vet vi inte men när nu bilderna läckt kan man undra över beslutet. Visst sjutton borde Kodiaq GT gå att sälja i Europa också?

Skoda Kodiaq GT är sig lik fram till B-stolpen, men sedan dyker takprofilen nedåt och D-stolpen vinklar till sig rejält. I trafik ser sjusitsiga Skoda Kodiaq ganska stor ut och förmodligen kan takprofilen på suvcoupén GT bidra till att ge ett mindre klumpigt intryck.

Skoda har inlett produktionen av Kodiaq i ett samarbete med den kinesiska tillverkaren SAIC och byggandet av Kodiaq GT startar i slutet av året.

Skoda Kodiaq GT är 463 centimeter lång och säljs i Kina med två motoralternativ. 2,0 TSI har 186 hk och framhjulsdrift, sen erbjuds även en 2,0 TSI med 220 hk och standard fyrhjulsdrift och sjustegad DSG-låda.

I Kina säljer Skoda fyra suvmodeller: Kamiq, Karoq, Kodiaq och Kodiaq GT. Det är den enda marknaden med så många suvmodeller från Skoda. Under 2017 levererade Skoda 325.000 bilar på den kinesiska marknaden. Sedan 2010 har Kina varit Skodas största marknad.

Artikelförfattaren stod på mässgolvet i Detroit 2008 när BMW premiärvisade sin nya X6, den första suvcoupén. Tveksamheten var stor hos de församlade motorjournalisterna och själv hade jag mycket svårt att få in mina 183 centimeter i baksätet. Men vi hade fel allihop, X6 sålde mer än dubbelt mot vad BMW vågat hoppas och den följdes 2014 av lillebror X4. Suvcoupéer har blivit en trend i trenden på vägen mot allt fler högbyggda bilmodeller.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Absolut borde Kodiaq GT säljas i Europa. Mailbomba Skoda!
122
12