Test av 10 autonoma system: ”Ingen bil är helt självkörande”

En undersökning visar att 70 procent av alla bilförare tror att det finns självkörande bilar att köpa idag. Men Euro NCAP:s test visar att de autonoma systemen presterar väldigt olika och de kräver alltid förarens uppmärksamhet.
Annons

Flera av de bilmodeller som erbjuder autonoma, självkörande system ger bra stöd till föraren i vissa situationer. Men samtidigt är de bedrägligt bra och kan invagga föraren i en falsk känsla av säkerhet.

”Dessa system är designade för att assistera föraren, inte ta kontroll,” slår Euro NCAP fast efter att ha testat tio bilmodeller med varierande grad av autonoma funktioner. Bland dessa tio finns nya Volvo V60 och Tesla Model S.

”Föraren förväntas behålla händerna på ratten och ha ögonen på vägen i alla lägen,” säger Euro NCAP som vill varna för en övertro på de självkörande systemen.

I en undersökning som Euro NCAP gjort tillsammans med Thatcham Research visar det sig att 70 procent av de tillfrågade bilförarna tror att det redan idag finns fullt ut självkörande bilmodeller på marknaden. Det är en farlig uppfattning som kan leda till missförstånd och i värsta fall olyckor.

En autonom bil som inte behöver någon assistans från föraren ligger på ”Level 4” (Level 5 är en bil utan ratt och pedaler). De tio bilmodeller som Euro NCAP testat uppfyller kraven för Level 2 och då bör de betraktas som förarassistans – inte en autonom funktion som kan ta över bilkörningen. Dessa system fungerar bäst som ”Highway Assist”, alltså på flerfiliga motorvägar, även om de kan fungera även i andra trafikmiljöer.

För att undvika en övertro på förarassistansen bör föraren få tydliga påminnelser om systemets begränsningar, menar Euro NCAP. Det kan innebära att föraren påminns om att hålla i ratten och att systemet kräver en aktiv inkoppling. Autobromsfunktionen bör däremot alltid vara aktiv och varna föraren.

För att jämföra bilarna med ”Highway Assist” skapade Euro NCAP en serie tester efterliknar situationer som kan inträffa på en flerfilig väg eller motorväg. En av dessa innebär att framförvarande bil plötsligt byter fil för att undvika att köra in i en bil som ligger längre fram i filen. Den testade bilen har då mycket kort tid på sig att ”förstå” situationen och snabbt vidta åtgärd. Ett annat test bestod i att undvika ett hinder på vägbanan genom en undanmanöver.

Den generella slutsatsen som Euro NCAP drar är att ”Highway Assist” ger en mer komfortabel färd och kan hjälpa till att hålla ett säkert avstånd till framförvarande fordon. Men i de mera krävande testerna med snabba filbyten behövs det en aktiv och snabb förare för att undvika en olycka. 

De system som finns på marknaden idag är varken autonoma eller självkörande, de ger bara förarassistans. Precis som förut är det viktig att bilarna har bra passiva och aktiva system för att lindra skadorna vid en olycka, avslutar Euro NCAP.

 

10 bilar ingick i Euro NCAP:s test:

Audi A6

BMW 5-serie

DS 7 Crossback

Ford Focus

Hyundai Nexo

Mercedes C-klass

Nissan Leaf

Tesla Model S

Toyota Corolla

Volvo V60

 

Testresultat och filmer för alla tio bilarna finns på Euro NCAP:s hemsida (klicka på denna länk).

 

Annons
Annons
Rulla till toppen