Biltillverkarna slåss med jätterabatter – men inte i Sverige

PREMIUM Svenska köpare snuvas på rabatterna som blivit populära i Tyskland. Mercedes erbjuder upp till 100.000 kronor för den som byter in sin dieselbil – och Toyota lockar bilägarna att byta till en hybrid.
Annons

Det är inget snack om att dieselbilarna fått betydligt sämre rykte de senaste åren. Dieselskandalen har satt djupa spår i bilindustrin.

Men fortfarande rullar miljontals dieselbilar på vägarna i Europa och många av dem klarar inte de senaste utsläppskraven, Euro 6. Det innebär att de inte kommer kunna köras i de miljözoner som många storstäder planerar att införa de kommande åren – och det påverkar i sin tur både biltillverkarnas image och bilarnas andrahandsvärde.

Många stora biltillverkare erbjuder nu rejält tilltagna rabatter för att få så många köpare som möjligt att byta till en modernare bil. Om de nya bilarna faktiskt är renare i verklig trafik är dock ett helt annat kapitel.

Det är oklart exakt vad som händer med de gamla dieselbilarna som byts in, men en lösning som vissa verkar använda är att exportera bilarna till andra länder där utsläppsreglerna är betydligt slappare, ofta i Östeuropa.

Biltillverkarna slåss med jätterabatter – men inte i Sverige

En av biltillverkarna som erbjuder störst rabatter är Mercedes, som uppenbarligen vill få bort så många gamla dieselbilar från vägarna som möjligt. Beroende på vilken modell som köparen väljer delas en bonus på upp till motsvarande 100.000 kronor ut.

Kravet är att köparen väljer en bensin-, diesel- eller hybriddriven Mercedes som klarar utsläppskraven Euro 6c eller Euro 6d-Temp.

Det finns också möjlighet till rabatt för den som köper en nästan ny Mercedes. Då blir rabatten upp till 50.000 kronor.

Biltillverkarna slåss med jätterabatter – men inte i Sverige

På den tyska marknaden har Volkswagen infört en ny inbyteskampanj där alla som har en gammal dieselbil, som klarar Euro 1–4-utsläppsreglerna, på upp till 80.000 kronor. Högsta ”bonusklassen” gäller för Passat, Arteon, Sharan och Touareg.

Även koncernsyskonet Audi inför en liknande inbytesbonus på upp till 100.000 kronor. Den gäller alla som väljer en ny bil som klarar Euro 6-utsläppsreglerna.

Biltillverkarna slåss med jätterabatter – men inte i Sverige

I de delar av Tyskland som är värst drabbade av farligt dålig luftkvalitet erbjuder BMW något som kallas ”Miljöpremie+” på upp till 60.000 kronor. Den gäller dock bara för den som byter in en BMW eller Mini som klarar utsläppskraven Euro 4 eller Euro 5.

Bonusen blir störst för den som köper elbilen BMW i3, en laddhybrid eller en bil med förbränningsmotor som klarar Euro 6.

Biltillverkarna slåss med jätterabatter – men inte i Sverige

För den som byter in en gammal dieselbil som klarar Euro 1–5 erbjuder Renault en bonus på upp till 100.000 kronor. Kampanjen kallas ”Hej då, gamla dieselbilar!”.

Bilägare som köper en ny Renault Talisman, Espace eller Koleos med förbränningsmotor får 10.000 euro i bonus om de samtidigt byter in en gammal dieselbil. Den som köper elbilen Zoe får dock lägre bonus (8.000 euro).

Biltillverkarna slåss med jätterabatter – men inte i Sverige

Även Toyota har hakat på trenden med inbytesbonus i Tyskland. Här erbjuds köparna upp till 50.000 kronor om de samtidigt byter in en dieselbil. Det intressanta hos Toyota är att även den som byter in en ny dieselbil (som klarar Euro 6) omfattas av bonusen – målet är att få bilägarna att byta till en hybridbil.

Bonusen är som störst för Auris Hybrid och RAV4 Hybrid.

Biltillverkarna slåss med jätterabatter – men inte i Sverige

Hos Nissan erbjuds alla som har en dieselbil som klarar utsläppskraven Euro 1–5 en inbytesbonus på upp till motsvarande 55.000 kronor om de samtidigt köper en ny Nissan. Så hög blir dock bara bonusen för köpare som väljer elbilen Leaf. Väljer köparen någon annan bil med förbränningsmotor blir bonusen lägre.

Bonusen är också lite lurigt utformad: en stor del utgörs av en statlig elbilsrabatt på 2.000 euro. Nissan delar sedan ut en ”miljöbonus” på 2.380 euro plus en extra ”Leafbonus” på 1.020 euro. Så i praktiken blir bonusen betydligt lägre än 55.000 kronor.


Men Sverige då?

Den här typen av inbytesbonus har funnits hos vissa biltillverkare även i Sverige, men inte i någon större omfattning. Att bonusen är så populär i Tyskland beror på att den är en del av uppgörelsen mellan tyska myndigheter och biltillverkare.

En av biltillverkarna som erbjudit inbytesbonus även i Sverige är Mercedes, men det är inte aktuellt längre och svenska Mercedes har heller inga planer på att återinföra den, enligt märkets pr- och kommunikationschef Fredrik Wahrolén.

Inte heller svenska Volkswagen har några planer att införa liknande rabatter i Sverige, enligt informationschefen Marcus Thomasfolk.

Annons
Annons
Rulla till toppen