Instagram-succé: Mercedes G500 4×4² med 24-tumshjul

Mercedes G500 4×4² är fräck nog från början. Men med riktigt stora fälgar blir markfrigången enorm.
Annons

Varje gång vi skrivit om Mercedes G500 4×4² och den sexhjuliga föregångaren Mercedes G 63 AMG 6X6 har ni läsare gjort vågen. Därför går det förstås inte att missa den nya chansen att berätta om Mercedes mest högbyggda terrängbil.

Markfrigången på Mercedes G500 4×4² är 410 millimeter, med originalets 22-tumsfälgar. Men för artisten ”Lil Baby” var inte det tillräckligt och han beställde 24-tums Forgiato-fälgar och offroaddäck med 37-tums ytterdiameter. Nästan ”lågprofildäck” för att vara terrängdäck, men mycket mer verkar inte få plats i original hjulhus.

Bilen byggdes om hos Six10 Motoring och Lil Baby publicerade det färdiga resultatet på sitt Instagramkonto. På ett dygn fick han nästan en halv miljon likes! Numera är siffran uppe i 538.000 likes.

Mercedes G500 4×4² presenterades som en konceptbil 2015 men trycket blev så hårt att Mercedes var tvungna att serieproducera modellen. Under huven finns den välbekanta 4,0-liters dubbelturbo V8:an med 422 hk och sjustegad automat. Priset var 232.000 euro och tillverkningen pågick i två år. I USA såldes bilen som Mercedes G550 4×4².

Orsaken till att Mercedes G500 4×4² har så hög markfrigång är de speciella hjulaxlarna, så kallade portalaxlar. Ute i hjulnavet finns ett kugghjulspar som gör att hjulaxeln och differentialen hamnar högre upp. Portalaxlar använder till exempel Mercedes på arbetsmaskinen Unimog och de fanns även på den militära Volvo C303.

 

Instagram-succé: Mercedes G500 4×4² med 24-tumshjul
Instagram-succé: Mercedes G500 4×4² med 24-tumshjul
Instagram-succé: Mercedes G500 4×4² med 24-tumshjul
Instagram-succé: Mercedes G500 4×4² med 24-tumshjul
Instagram-succé: Mercedes G500 4×4² med 24-tumshjul
Instagram-succé: Mercedes G500 4×4² med 24-tumshjul
Annons
Annons
Rulla till toppen