Jaguars elsuv har kortare räckvidd än Tesla – trots större batteri

Jaguar gör en enorm satsning på eldrift med nya elsuven I-Pace, som fick ett varmt mottagande i de första provkörningarna. Men i de mer grundliga...
Annons

Jaguar gör en enorm satsning på eldrift med nya elsuven I-Pace, som fick ett varmt mottagande i de första provkörningarna. Men i de mer grundliga testerna som följde dök det upp en detalj som många reagerat på.

Bilen verkar ha väldigt hög förbrukning, och det ger förbluffande kort räckvidd.

I vårt senaste test drog Jaguar I-Pace 24,3 kWh/100 km, vilket är betydligt mer än Tesla Model S som landade på 19 kWh/100 km. Enligt Jaguar kommer en mjukvaruuppdatering som ska sänka förbrukningen.

Vi är dock inte ensamma.

• Norska sajten Side3 mätte upp en förbrukning på 23,7 kWh/100 km.
• Amerikanska Wired såg en förbrukning på 25,8 kWh/100 km.

Det här märks även i USA där Jaguar I-Pace nu fått officiella siffror för förbrukning och räckvidd. Där mäts båda två enligt den så kallade EPA-körcykeln, som är ännu hårdare än den europeiska WLTP-körcykeln och därmed mer realistisk.

Enligt EPA har Jaguar I-Pace en räckvidd på 37,5 mil, vilket är kortare än den större suven Tesla Model X 75D som klarar 38,3 mil – trots att den har mindre batteri (75 kWh mot 90). Det är inte en särskilt bra siffra med tanke på bilens pris.

Men det här är inget som är viktigt för europeiska köpare, enligt Jaguar.

”Vår uppfattning är att EPA-siffrorna som uppges i USA är irrelevanta i förhållande till norska ägare eftersom vi förhåller oss till WLTP”, skriver märket i ett mejlsvar till Side3.

Jaguar ska också jobba på en mjukvaruuppdatering för att komma tillrätta med den höga förbrukningen.

Annons
Annons
Rulla till toppen