Polestar 1 genomför sina första krocktester – kaross i kolfiber var rätt beslut

Det blev ett lyckat resultat när Volvos säkerhetscentrum krocktestade superhybriden Polestar 1. Teorierna visade sig stämma – den starka kolfibern fungerar utmärkt.

Polestar 1 genomför sina första krocktester – kaross i kolfiber var rätt beslut

En "normal" bil har en självbärande kaross i stål, eller i sällsynta fall aluminium. De extrema krafterna som uppstår vid en krock ska upptas genom att metallen deformeras. Men med kolfiber är det helt annorlunda.

Kolfiber är ett nytt material för Volvo Cars och systerbolaget Polestar. Som vi berättat tidigare har man nyligen inlett byggandet av en liten grupp förseriebilar av Polestar 1. Nu presenterar Volvo Cars och Polestar resultaten av de första riktiga krocktesterna med en hel bil, som rimligen borde ha föregåtts av mindre tester rätt tidigt i utvecklingen.

De datorsimuleringar som gjorts visade sig stämma. Komponenter i kolfiberarmerad epoxiplast är väldigt starka i förhållande till sin vikt. Men när kolfiber når sin brottgräns sker bara en liten deformation, sedan spricker och splittras materialet. Utgången av krocktesterna var därför inte given, på något sätt.

"Vi var verkligen entusiastiska över det här krocktestet," säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar. "Det första krocktestet med Polestar 1 har handlat om att utforska det okända. Detta var en avgörande bevispunkt i utvecklingen av Polestar 1, vi måste veta att de idéer och beräkningar som ligger till grund för bygget av den här bilen är rätt – och det var de."

Verifieringsprototypen av Polestar 1, som ingår i den första Polestar 1-byggserien, slungades in i en stationär barriär i en hastighet av 56 km/h för att simulera en frontalkrock.

Det mesta av energin absorberades av bilens krockstruktur, där den återstående energin mildrades av karosspanelerna av kolfiber. Komponenterna i kolfiber förblev stela och visade inte några tecken på förskjutning efter kollisionen.

"Utfallet av detta första krocktest visar att beslutet att bygga karossen till Polestar 1 i kolfiber var rätt," säger Zef van der Putten, ansvarig för kolfiber på Polestar. "Krocktestet bekräftar även att kolfibern uppfyller de högsta säkerhetsstandarderna. Detta är ett exempel på hur Polestar går i bräschen för utvecklingen av ny teknik i Volvo Car Group."

 

Golvet och främre hjulhusen/stötdämpartornen är kvar från SPA-plattformen, men i övrigt är det väldigt mycket kolfiber i Polestar 1.

I den här vyn befinner sig kameran någonstans vid främre passagerarstolen och vi ser vänster, bakre hjulhus och C-stolpen. Här blandas kolfiber och stål, sannolikt sammanfogat med en kombination av lim och nitar. Till höger ser vi de "skruvtvingar" som behövs för att klämma ihop kolfiberdetaljerna (med en limfog i mitten).

I det här perspektivet ser man uppifrån och ned på golvet i Polestar 1. Sidorna och taket finns inte med, ännu. Även här kombineras kolfiberpaneler med pressade stålplåtar. Volvo uppger att tekniken med kolfiber sparat cirka 230 kilo i vikt på Polestar 1.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Kolfiberkarosser är framtiden!
229
22

Bilar till salu från Wayke.se