Abt bygger om Audi RS6-E till elhybrid – toppeffekt 1.018 hk och 1.291 Nm

Först trimmar Abt Audi RS 6 från 560 till 730 hk, för att sedan lägga på eldrift också. 0–100 går på 3,3 sekunder.

Abt bygger om Audi RS6-E till elhybrid – toppeffekt 1.018 hk och 1.291 Nm

Vi väntar på en ny generation RS 6 och som minnesgoda läsare nog kommer ihåg avslutade Audi med två specialmodeller. Först RS 6 Avant Plus Performance som höjde toppeffekten från 560 till 605 hk.

Därefter gjorde Audi en liten specialserie på 150 bilar ihop med tuningföretaget Abt, "Audi RS6 Avant Performance Nogaro Edition", som fick toppeffekten höjd till hela 705 hk och 880 Nm.

Men mycket vill ha mer och som många nog redan vet är det Abt som hjälpt Audi med motorsportsatsningen i Formel E. Kunskaperna från de elektriska formelbilarna har Abt tagit med sig i det här smakprovet som förmodligen inte ligger så långt bort – Audi RS6-E.

Utöver den sedvanliga trimningen av Audi RS 6, med bland annat sportavgassystem och ny motorstyrning, har Abt lagt till en elmotor. Den elektriska kraften ger 288 hk (213 kW) extra och ytterligare 317 Nm. Kombinerad systemeffekt blir då 1.018 hk och hela 1.291 Nm.

Elmotorn får sin energi från ett batteripaket på 13,6 kWh, som ligger under golvet i bagageutrymmet. Elmotorn befinner sig ungefär mitt i bilen och verkar driva på någon axel i fördelningslådan, men exakt hur det går till är Abt lite förtegna om. En begränsning är att elmotorn bara går att koppla in från 100 km/h och uppåt, därför blir inte 0–100 tiden förbättrad.

Batteripaket och elmotorn samt invertern lägger på cirka 200 kilo på Audi RS6-E. Batteriet räcker för ungefär 20 "boosts", som aktiveras via en knapp på ratten. Tolkar vi informationen rätt kan hybridsystemet även ta tillbaka bromsenergin och på det viset ladda upp batteripaketet. Däremot verkar det inte finnas något uttag för laddning.

Abt har utvecklat Audi RS6-E tillsammans med Kreisel Electric från den österrikiska staden Rainbach. Någon serieproduktion av Audi RS6-E utlovas inte i dagsläget men vi kan nog anta att elektrifieringen av prestandabilar även blir ett område som tuningföretagen utnyttjar för bättre prestanda i framtiden.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
En sådan här hybrid vill jag ha!
51
15