Ny definition av vinterdäck inför nästa säsong – många M+S-däck är inte godkända på vintern

Nästa vinter, 2019/2020, krävs märkningen "alptopp/snöflinga" för att däcken ska definieras som vinterdäck. Har du koll på Transportstyrelsens nya förslag?

Ny definition av vinterdäck inför nästa säsong – många M+S-däck är inte godkända på vintern
Många M+S däck är märkta med "alptopp/snöflinga", men långt ifrån alla.

Transportstyrelsen föreslår en ändring av definitionen av vinterdäck inför nästa säsong, 2019/2020. Då räcker det inte längre med märkningen M+S utan vinterdäcket måste vara märkt med "alptopp/snöflinga", den så kallade 3PMSF-märkningen.

Syftet med ändringen är att förenkla för bilägaren men det innebär också att många som kör med M+S däck året runt måste skaffa nya vinterdäck, det är dock tillåtet att slita ut sina däck. Övergångsregler gäller till 31 december 2024. Parallellt med ändringen upphör däckbranschorganisationen STRO att ge ut sin lista med godkända vinterdäck. STRO-listan dras in 1 januari 2019.

I Sverige har vi idag en vinterdäckslag och vinterdäck definieras enligt Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2009:19:

"3 § Med vinterdäck avses i dessa föreskrifter däck som särskilt framtagits för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M & S, M–S, MS eller 'Mud and Snow'."

Det är alltså två saker som ska uppfyllas: vinterdäcken ska vara märkta med någon av M+S kombinationerna men vinterdäcken ska också "särskilt framtagits för vinterkörning". Det räcker alltså inte enbart med M+S märkningen. M+S däck med hög däckprofil och grovt mönster är vanliga på till exempel pickuper och arbetsfordon.

Benämningen "särskilt framtagits för vinterkörning" är något som däckbranschen kommit överens om internt, i STRO. Transportstyrelsens förslag för ny definition av vinterdäck innebär att STRO-listan med godkända vinterdäck spelat ut sin roll.

För att få märkningen alptopp/snöflinga måste däcken genomgå tester och prestera ett visst drivgrepp på snö. En del M+S däck är även märkta med alptopp/snöflinga (3PMSF), men långt ifrån alla. 

Den nya definitionen av vinterdäck ska börja gälla 1 april 2019. I Transportstyrelsens remiss ingår också förslag till övergångsregler, vilket gör det möjligt att slita ut befintliga däck till 31 december 2024. Därefter är dock reglerna tvingande.

Fördelen med Transportstyrelsens nya definition av vinterdäck är att det förenklar för bilägaren. En snabb kontroll av märkningen på däcksidan är allt som behövs.

Tyvärr finns det också flera nackdelar med den nya definitionen. Märkningen med alptopp/snöflinga, 3PMSF, innebär att många däck blir godkända på vintern trots att de egentligen inte är framtagna för nordiska förhållanden och inte presterar speciellt bra under en svensk vinter. Merparten av "året-runt-däcken" som säljs nere på kontinenten är märkta med alptopp/snöflinga.

Här i Sverige har året-runt-däcken nästan inte sålts alls, eftersom däckbranschen och STRO valt att inte godkänna dessa som vinterdäck. Ett självpåtaget "förbud" som alltså upphör att gälla 1 april 2019.

STRO-listan med godkända vinterdäck har funnits i nästan två decennier. Då kan man tycka att definitionen av ett vinterdäck borde testats av domstol. Men varken STRO eller de däcktillverkare vi varit i kontakt med känner till något domstolsfall.

Med detta sagt om juridiken kvarstår frågan om det är lämpligt att använda åretruntdäck, märkta med alptopp/snöflinga, på både sommaren och vintern.

Vi publicerade nyligen ett test med åretruntdäck som visade överraskande bra prestanda, betydligt bättre än däckens rykte. Men det är stora skillnader mellan däcken och man ser tydligt hur däcktillverkarna tvingats kompromissa mellan de olika egenskaperna. Det finns inget däck som är "perfekt" på både sommaren och vintern.

Här på auto motor & sport ger vi samma råd som vi alltid gjort: sommardäck är bäst på sommaren och vinterdäck är bäst på vintern. Med vinterdäck menar vi då dubbdäck, dubbfria nordiska vinterdäck och de så kallade mellaneuropeiska dubbfria vinterdäcken (kallas även kontinentaldäck).

Det finns ingen "sommardäckslag", vilket är synd då flertalet av de dubbfria nordiska vinterdäcken får en lång bromssträcka på sommaren – speciellt på våta vägar. Det är inga små skillnader, vi pratar om upp till 50 procent längre bromssträcka med nordiska dubbfria vinterdäck jämfört med bra sommardäck.

 

Mer information:

Transportstyrelsens konsekvensutredning av ändring av föreskrifter och allmänna råd om användning av däck.

 

Det blir enklare för bilägaren att se vilka däck som är godkända som vinterdäck. Men risken är att allt fler kör på däck som är olämpliga som vinterdäck under nordiska förhållanden.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker att den här förändringen är bra!
52
73