Så påverkas ditt andrahandsvärde av dieselskandalen

PREMIUM De hotas med bannlysning – och straffas av det nya bonus/malus-systemet. Men trots att dieselbilarna jagas har de inte alls tappat så mycket i värde som många tror. "Det är oerhört gynnsamt att sälja sin dieselbil idag", säger Henrik Littorin på Bilpriser.se.
Annons

I korthet

• Dieselbilar har fått betydligt sämre rykte de senaste åren på grund av utsläppsskandalen.

• Men trots det ligger prisfallet för begagnade dieselbilar på bara 1–2 procent hittills i år.

• En viktig anledning är att begagnade dieselbilar kommer undan den nya ”straffskatten” i bonus/malus-systemet.

Volkswagen manipulerade mjukvaran i sina dieselbilar för att den skulle känna av när en testcykel kördes, och gav lägre utsläppsvärden än vid verklig körning. Flera tillverkare hamnade under luppen, och som resultat av skandalen har Europas politiker börjat jaga dieselbilarna.

En rad städer har flaggat för förbud mot äldre dieselbilar, bland annat Stockholm. Men hur har de mörka framtidsutsikterna påverkat de svenska köparna och priset på begagnade dieselbilar? Svaret är ”förvånansvärt lite”. Enligt skattningar gjorda av Bilpriser.se ligger prisfallet under januari–augusti i år på bara 1–2 procent, jämfört med samma period förra året.

”Om man ska summera 2018 råder det torka på den svenska marknaden. Vi har en stor efterfrågan och ett litet utbud av begagnatbilar. Om man tittar på köpbeteendet är det oerhört gynnsamt att sälja sin dieselbil idag. Och över året har vi sett att försäljningen ökar”, säger Henrik Littorin, vd på Bilpriser.se.

Begagnade dieselbilar slipper undan straffskatt

Så påverkas ditt andrahandsvärde av dieselskandalen
Henrik Littorin, vd på Bilpriser.se.

Flera faktorer samverkar för att motverka tappet. Tidigare förväntningar på att marknaden skulle överflödas av tre år gamla leasingbilar fick handlarna att sänka priserna, för att motverka att allt för stora lager byggdes upp. Men det blev inte den anhopning som man trodde.

”2016 började vi se en nedgång för priset på dieselbilar, och det accelererade under hösten förra året. När vi gick mot slutet av året 2017 estimerade vi att det skulle komma tillbaka en tsunami av leasingbilar på den svenska marknaden. Vi trodde att de skulle sätta press på prisbildningen under 2018, men den effekten har uteblivit. Estimatet var att priserna skulle fortsätta att falla, men efter sommaren och framåt började de stabiliseras”, säger Henrik Littorin.

En stark faktor som bromsade upp prisfallet efter sommaren var bonus/malus-systemet, som började gälla den 1 juli. Plötsligt blev den begagnade bilen en ännu bättre affär.

Den nya skatten innebär att alla nyregistrerade fordon med koldioxidutsläpp upp till 60 gram per kilometer belönas med ”bonus” på upp till 60 000 kronor. Bilar som släpper ut 95 gram eller mer straffas med ”malus” – och för en tyngre modell med automatlåda kan kostnaden bli riktigt hög.

”Vi ser en efterfrågan på dieselbilar därför att de utgör ett vettigt alternativ om man vill ha en kombi med bra utrustning och någorlunda stor motor. Vår bedömning är att bonus/malus hittills har fått en motsatt effekt. De nya reglerna gjorde det dyrt att köpa en ny bil med ett normalstort motoralternativ, vilket ökade efterfrågan på begagnade dieselbilar ytterligare. Det blev mer attraktivt att köpa begagnat än nytt.”

Så påverkas ditt andrahandsvärde av dieselskandalen
Dieselbilarna har inte tappat så mycket i värde som många kanske befarat, enligt experterna vi pratat med.

Exporten har ökat med 60 procent

En annan faktor som håller priserna uppe är alla de bilar som skeppas ut ur landet. Under året har exporten av bilar och lätta lastbilar ökat med cirka 60 procent. Den största andelen är personbilar, och med den svaga kronan har svenska fordon blivit 10–15 procent billigare för de som betalar med euro.

Många av fordonen hamnar i Finland där köparna uppskattar att bilarna har en utrustningsnivå som är anpassad för landets klimat.

Och de som prompt vill ha sin favoritmodell med bensinmotor kommer förmodligen gå bet. Begagnatmarknaden fylls till stor del av de gamla tjänstebilarna, och de är i princip uteslutande dieselbilar.

Prognosen: Tappar i värde – men inte så mycket

Bilpriser.se ser att snittpriset över tid har blivit lägre, men vissa modeller är fredade, bland annat premiumbilar från Tyskland och Sverige. Henrik Littorins prognos för framtiden är att dieselbilarna kommer befinna sig i ett svagt utförslut.

”Fortsatt kommer de begagnade dieselbilarna ha en utveckling där priset minskar något, men vår hypotes är att tappet kommer avta när de har kommit ned till samma pris som motsvarande bensinbil. Vi bedömer att det kommer vara en svag sluttning de närmaste tre åren.”

Men han konstaterar att politikernas beslut kan omkullkasta alla teorier.

”Om man tittar på diesel har hela debatten kring miljözoner satt griller i huvudet på den svenska konsumenten – man vet inte längre vilket restvärde bilen kommer få. Idag tas många politiska beslut som kan få dramatiska effekter på bilägandet”, säger Henrik Littorin.

Så påverkas ditt andrahandsvärde av dieselskandalen
Blir det bensin eller diesel för dig nästa gång – eller kanske en laddbil?

”Inte många bensinbilar att köpa”

Så påverkas ditt andrahandsvärde av dieselskandalen
Bertil Abrahamsson, vd för Vroom.

Kalkylen från Bilpriser.se bekräftas av analysföretaget Vroom, som arbetar med statistik kring den svenska motorbranschen. De tittade på begagnade dieselbilar som var upp till fem år gamla. Om man jämför 2017 mot 2018 för perioden januari till september ökade den totala volymen begagnade bilar som såldes med 7,3 procent.

Dieselfordonen utgjorde 61 procent och deras ökning låg i år på 5,3 procent. Under samma period 2017 utgjorde dieselbilar 62 procent av den totala mängden bilar på begagnatmarknaden. En annan fingervisning är hur lång tid det tar innan bilen hittar en köpare.

”Statistiken visar 2018 års handlare i snitt behövde 91 dagar för att sälja en dieselbil. Förra året gick det på 86 dagar. Så efterfrågan på dieselbilar verkar ha blivit lite mindre”, säger Bertil Abrahamsson, vd för Vroom, och fortsätter:

”Det finns inte så många bensinbilar att köpa då det är företagsbilar som kommer ut på marknaden. Under väldigt många år har det varit en väldigt hög andel diesel.”

Annons
Annons
Rulla till toppen