Högtryck på begagnade bilar – för att komma undan straffskatt

Det säljs allt färre begagnade bilar i Sverige. Hittills i år är minskningen 0,5 procent jämfört med året innan, och lagren med begagnade bilar hos...
Annons

Det säljs allt färre begagnade bilar i Sverige. Hittills i år är minskningen 0,5 procent jämfört med året innan, och lagren med begagnade bilar hos handlarna har minskat med tolv procent sedan i juni. Det visar siffror från Bilpriser.se.

Men trots det är efterfrågan på begagnade bilar hög. Det skulle kunna innebära att priserna pressas upp.

”Utbudet av begagnade bilar har varit lägre och efterfrågan högre än normalt. Det märks framför allt i minskade lager hos bilhandeln när bilarna säljs i snabbare takt”, säger Henrik Littorin, vd på Bilpriser, i ett pressmeddelande.

Begagnade bilar kan slippa straffskatt

Han nämner framför allt två viktiga anledningar till att trycket på begagnade bilar är så högt.

• Dels innebär de nya bonus/malus-reglerna att många populära nya bilar får en ”straffskatt” på grund av höga utsläpp. Att köpa en begagnad bil, som är registrerad före juli 2018, är ett sätt att komma undan malusskatten.

• Dels försvinner många svenska bilar på export till andra länder på grund av den svaga svenska kronan.

Diesel fortfarande populärt

Dieselbilarna står fortfarande för 31 procent av alla sålda bilar medan elbilar och hybrider bara står för två procent.

”Diesel fortsätter öka på begagnatmarknaden till följd av ett fortsatt inflöde av dieselbilar från leasingbilsmarknaden. Vi kan också se att snittpriserna på dieselbilar var cirka tio procentenheter lägre än för bensinbilar under kvartalet”, säger Henrik Littorin.

Annons
Annons
Rulla till toppen