Elektroniktillverkaren Bosch lanserar världens första ”böjda” instrumentkluster

”De platta instrumentklustrens tid är förbi”. De orden kommer från chefen på Boschs bil-multimediadivision, Steffen Berns. Det analoga matarna är på utdöende och Sedan några...
Annons

”De platta instrumentklustrens tid är förbi”. De orden kommer från chefen på Boschs bil-multimediadivision, Steffen Berns. Det analoga matarna är på utdöende och Sedan några år tillbaka ser vi fler och fler helt digitala instrumentpaneler. Men det är alltså också de digitala instrumentklustren på platta skärmar, om vi får tro Bosch alltså.

Boschs nya välvda instrumentkluster gör sin kommersiella debut i Volkswagen Touareg och kommer ingå i utrustningen ”Innovision cockpit”. Föraren kommer att kunna konfigurera skärmen som den vill med stora kartor, status på bilens assistanssystem och annan information som föraren anser nödvändig.

Den välvda formen, säger Steffen Bosch, är naturlig för det mänskliga ögat och gör det lättare att se signaler i form av blinkers och andra varningssignaler, även om dessa är i ytterkanten av skärmen.

”Böjda” skärmar i sig är inget nytt. Det har funnits välvda tv-apparater ett antal år utan att de har slagit igenom ordentligt. Problemet med de är att det endast är personen som sitter rakt framför tv:n som ser hela skärmen på ett bra sätt. I den bemärkelsen bör ett välvt instrumentkluster fungera alldeles utmärkt, eftersom det riktar sig till föraren, och inte en hel tv-soffa. 

”Förutom de funktionella och säkerhetsmässiga fördelarna kommer detta ge biltillverkarna stora designmässiga möjligheter”, säger Steffen Berns.

Det återstår att se om det välvda instrumentklustret blir en kommersiell succé.

Annons
Annons
Rulla till toppen