Premiär för nya Range Rover Evoque – blir både laddhybrid och lätthybrid

Åtta år efter lansering får Land Rovers minsting en uppdatering. Rent visuellt skiljer den sig inte speciellt mycket från den gamla generationen, men hela bilen är ny, utvändigt som invändigt.

Premiär för nya Range Rover Evoque – blir både laddhybrid och lätthybrid

Den utvändiga designen påminner en del om storebror Velar med lite tunnare strålkastare och de bakre lyktorna som sveper runt hela bakdelen på bilen. Utseendet på bilen är heller inte lika konstlat, designen känns renare. Nya Range Rover Evoque behåller också sin höga midjelinje och därmed sitt framåtlutade och lite ivriga utstrålning.

Invändigt har det uppdaterats en del på det tekniska planet. Interiören domineras av tre separata skärmar – en för instrumenklustret och två i mittkonsolen. Just mittkonsolen med tvåskärmar-layouten är mycket inspirerad av storebror Velar.

Med nya Evoque presenteras också ett system som kallas för "Ground view". Med hjälp av kameror i fronten på bilen skapar systemet en bild på den övre skärmen som skapar illusionen av att du ser "igenom" motorhuven. System är lämpligt för att undvika att skrapa fälgarna mot trottoaren, eller om du kör i terräng, kan undvika stenar och rötter och liknande.

Land Rover vill visa på miljömedvetenhet med nya Evoque och varje bil består av 30 kilo återvunnet material.

Storleksmässigt är har Evoque inte vuxit nämnvärt. Däremot har axelavståndet ökats desto mer för att skapa mer utrymme interiört.

Motormässigt kommer Evoque med tre dieselalternativ och tre bensinmotorer. Dessutom kommer det i slutet på nästa år erbjudas en laddhybrid, för första gången i Range Rover Evoque. I det fallet blir det en trecylindrig bensinmotor som jobbar tillsammans med en elmotor och tillsammans får de ner CO2-utsläppen till under 45 g/km, säger Land Rover.

Utöver nyheten om laddhybrid så kommer också Evoque att erbjudas med ett 48V lätthybridsystem som med hjälp av en startmotor/generator tar tillvara på bromsenergi. Systemet hjälper sedan bilens elektriska system och ger lite extra kraft vid acceleration.

Grundversionen av nya Evoque kostar i Tyskland 37.350 euro. Ett pris kring 400.000 är alltså att vänta, vilket är i paritet med den utgående Evoque.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag har alltid gillat Evoques design!
66
4