Under måndagen meddelade koncernchefen Mary Barra att General Motors måste fokusera på de lönsamma modellerna. Chevrolet Cruze försvinner från den nordamerikanska marknaden 2019 och samma öde riskerar Chevrolet Volt, Chevrolet Impala, Cadillac CT6, Cadillac XTS, och Buick LaCrosse.
Tre bilfabriker och två komponentfabriker lämnas ”utan uppdrag”, vilket innebär att de inte får någon ny produktion efter att nuvarande modeller läggs ner 2019. Det innebär att nästan 15.000 jobb kan försvinna i USA och Kanada.
Beskedet från GM-chefen fick mothugg direkt från president Donald Trump, som såg ett hot mot sina viktiga kärnväljare i Ohio och Michigan. I en kommentar till journalister sa Donald Trump:
”Jag tvivlar inte på att de, inom en inte allt för avlägsen framtid, stoppar in något annat. De borde verkligen göra det.”
I en intervju med Wall Street Journal sa Donald Trump att GM borde sluta producera bilar i Kina och istället bygga dem i USA. Något som GM har svårt att göra med nuvarande strafftullar mellan USA och Kina – som införts av president Trump. Från januari till september har GM byggt 2,7 miljoner bilar i sina kinesiska fabriker, för den kinesiska marknaden.
….for electric cars. General Motors made a big China bet years ago when they built plants there (and in Mexico) – don’t think that bet is going to pay off. I am here to protect America’s Workers!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) November 27, 2018