Officiell: Här är Porsche 911 GT2 RS Clubsport – sista hoppet för generation 991

Officiell: Här är Porsche 911 GT2 RS Clubsport – sista hoppet för generation 991

Ungefär samtidigt som Porsche så smått börjar fasa ut generation 991 av klassiska Porsche 911 och ersätta med nya generation 992, kommer en sista (?) uppdatering för alla som älskar bankörning och track days.

Porsche 911 GT2 RS Clubsport är precis så ursinnig som namnet antyder. Det här är en egen modell anpassad för hårda track days och som får "vanliga" 911 GT2 RS med det så kallade Clubsportpaketet att framstå som normal.

Motorn är samma 3,8-liters boxersexa som i 911 GT2 RS utan Clubsporttillägg, men det finns andra skillnader. Bilen är nästan 20 centimeter längre på grund av den stora kolfibervingen.

Motorn ger 700 hästkrafter och bilen har den sjuväxlade dubbelkopplingslådan PDK som standard. Tjänstevikten ligger på 1.390 kilo.

Insidan visar tydligt hur stor skillnaden är mot den vanliga gatversionen. Den enda stolen (från Recaro) är fast monterad och har sexpunktsbälte. Instrumenten kommer från Cosworth och ratten har ett betydligt rejsigare utseende än i "standardmodellen", självklart med växlingspaddlar.

Brandsläckare, räddningslucka i taket som kan användas vid en olycka och centrumbult för 18-tumshjulen ska addera till bankörningsmagin, men frågan är om det ändå inte är "boostmätaren" för turboaggregaten vi gillar allra mest. Dessutom kan antispinnsystem och andra hjälpmedel stängas av helt.

Bromsskivorna är inte keramiska utan tillverkade av stål. De mäter 390 millimeter fram och 380 millimeter bak.

Porsche 911 GT2 RS Clubsport ska byggas i 200 exemplar. Leveranserna körs igång i maj 2019. De exakta svenska priserna är inte klara men Porsche uppger en prislapp på 400.000 euro plus moms, vilket i så fall skulle innebära omkring 5,2 miljoner kronor.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
130
42

Bilar till salu från Wayke.se