Bekväma finessen kan bli svindyr att byta – här är expertens råd

PREMIUM Bränslevärmaren ger skön värme under de kalla vintermånaderna. Men behöver den bytas gäller det att ha en ordentlig buffert på banken – den kan nämligen sitta så trångt placerad att delar av motorn måste monteras bort. Här är expertens råd.
Annons

Den är ett under av bekvämlighet vintertid, men kan i vissa fall ge hög reparationsnota om den går sönder. Den dieseldrivna bränslevärmaren är en känslig varelse som inte alls tycker om korta körningar – något som många bilägare ändå utsätter den för.

Bränslevärmaren, eller parkeringsvärmare som den också brukar kallas, har de senaste åren blivit vanlig som extrautrustning på dieselbilar hos bland annat Peugeot, BMW, Mercedes och VW-gruppens märken.

Bränslevärmaren drivs av bilens eget bränsle och batteri och är därmed, till skillnad från den eldrivna motorvärmaren, inte beroende av ett 230-volts eluttag. Och den värmer snabbt och effektivt upp både motorn och kupén.

Volvo var tidigt ute och införde bränslevärmare redan under de sista åren på första generationens S60. Även V70 med dieselmotor hade fabriksmonterad dieselvärmare som standard.

Bekväma finessen kan bli svindyr att byta – här är expertens råd
De flesta moderna Volvobilar med dieselmotor har bränslevärmare, och ibland även med tidur så bilen kan värmas upp innan den ska köras iväg.

Hela värmaren byts ut – för minst 17.000 kronor

Volvos dieselmodeller har de senaste åren ofta drabbas av krånglande eller trasig dieselvärmare. Det värsta sorgebarnet är enligt vissa verkstäder Volvos modellserie V50, S40 och C30 (2004–2012). Dessa bilar med dieselmotor var standardutrustade med tidsinställbar dieselvärmare. En dieselvärmare som inte sällan började ryka vid användning eller slutade fungera. Och när dieselvärmaren på Volvo V50/S40/C30 slutar fungera är Volvo-auktoriserade verkstäders recept att byta ut hela värmaren.

De icke-auktoriserade verkstäderna kan byta ut och reparera dieselvärmare på de allra flesta bilmodeller, men hos Webastocenter görs faktiskt ett undantag för just Volvos modellserie V50/S40/C30. Där blir vi hänvisade till Volvos egna auktoriserade verkstäder.

”Sitter trångt placerad”

”På de bilarna sitter värmaren så trångt placerad, bakom AC-rören, att man måste demontera delar av motorn för att komma åt värmaren”, säger Tony Stenders på Webastocenter.

De Volvo-auktoriserade verkstäder vi kontaktade (Bilia, Upplands Motor och Volvo Bil) lämnade ett ungefärligt pris på byte av dieselvärmare (både värmare och arbetstid inräknat) på en Volvo V50/S40/C30 av årsmodell 2011 på allt från 17.000 till 21.000 kronor.

”Men de flesta fall av trasiga värmare som vi får in handlar om en sliten brännarinsats som behöver bytas. Något som kostar i genomsnitt 6.000 kronor och behöver göras efter 10.000–12.000 mil – ibland kortare, ibland längre. Slår man ut det på tiden som värmaren faktiskt arbetar så är det i mina ögon inte en stor summa”, säger Tony Stenders.

Bekväma finessen kan bli svindyr att byta – här är expertens råd
En bränslevärmare ger bilen en bättre start i kyla vilket sänker utsläppen när bilen körs iväg. Det ger också snabbare värme i kupén.

Byta till en ny eller begagnad värmare?

Måste verkstaden byta den trasiga dieselvärmaren mot en fabriksny? Det beror på vem man frågar.

Samtliga märkesauktorisertade verkstäder vi ringt runt till säger att de alltid byter mot en fabriksny värmare eller rekommenderar kunden detta. De få allbilverkstäder som förordar en begagnad dieselvärmare hänvisar till att de bara köper begagnade värmare som är testade och godkända av den bildemontering som säljer dem.

På Webastocenter rekommenderar man i första hand att man byter de delar som är trasiga i värmaren. Ändå är det vanligt att verkstaden rekommenderar att hela värmaren byts mot en ny, säger Tony Stenders.

”Endast om fler delar i värmaren är defekta rekommenderar vi att man byter värmaren och då mot en fabriksny. Köper man en begagnad värmare från exempelvis bildelsbasen så är risken stor att brännarinsatsen är sliten och behöver bytas inom kort.”

För att kunna se om brännarinsatsen fungerar skulle man behöva plocka isär värmaren och gå igenom de slutna delarna med en inspektionskamera för att kunna se om den fungerar. Det är det ingen som gör idag, enligt Tony Stenders.

”Väljer man en begagnad värmare är sannolikheten stor att du får en värmare med en dålig brännare som efter bara en kort tid behöver bytas ut. Och räknar du in vad det skulle kosta att reparera den begagnade dieselvärmaren så är det ofta billigare att byta mot en ny direkt.”

Gillar inte korta körsträckor

Dieselbilägare som använder dieselvärmaren och oftast kör korta sträckor (några kilometer eller enstaka mil åt gången) bör tyvärr räkna med att värmaren inte håller särskilt många år, i alla fall inte om man har en bil där dieselvärmaren är fabriksmonterad.

”En fabriksmonterad värmare går igång automatiskt när bilen startar. När du startar bilen drar värmaren i sig diesel och tickar igång. Och på en bil som mest bara körs korta turer så kommer dieselvärmaren må pyton, för den hinner inte bränna dieseln och inte komma upp i sin arbetstemperatur”, förklarar Tony Stenders.

Expertrådet blir därmed att ”vårda” bränslevärmaren genom att ibland ta en långtur och ge bilen ordentlig motion. Och står du i begrepp att köpa en bil utrustad med bränslevärmare – testa den, för att förvissa dig om att den faktiskt fungerar!

Så fungerar dieselvärmaren

När dieselvärmaren startats sköts uppvärmningen av bilmotorn och kupén helt automatiskt under hela drifttiden. Värmaren växlar mellan full effekt, deleffekt eller stängs av beroende på värmebehovet.

Bilens eget värme- och ventilationssystem aktiveras när temperaturen i bilens kylvattensystem uppnår 30 grader, men den siffran varierar med bilmodell och värmarmodell. Vissa bilar har ända upp till 56 grader.

Genom att förvärma dieselmotorn släpper den ut färre kväveoxider jämfört med om motorn körs kall utan att ha förvärmts. Men å andra sidan renas inte avgaserna alls om värmaren är igång innan bilen startats. En kall motor slits också mer, bland annat på grund av att smörjningen blir sämre än hos en motor som uppnått arbetstemperatur.

Annons
Annons
Rulla till toppen