Därför utvecklar Volvo nytt infotainmentsystem med Google

Därför utvecklar Volvo nytt infotainmentsystem med Google

Det är inte så länge sedan Volvo stolt visade upp infotainmentsystemet Sensus, som finns i alla nuvarande modeller. Sensus är pekskärmsbaserat och har delat Volvoägarna i två läger: vissa älskar enkelheten, andra föredrar fysiska knappar och vred.

Ett av de första besluten som utvecklingschefen Henrik Green gjorde när han tillträdde för två år sedan var att stoppa vidareutvecklingen av Sensus. Istället började Volvo utveckla ett nytt infotainmentsystem som bygger på teknik från Google.

Biltillverkarna har hittills varit väldigt försiktiga med att släppa in giganter som Google – tillverkarna är nämligen livrädda att Google ska lägga beslag på all data om bilen och föraren och använda för egen vinning.

I så fall skulle biltillverkarna stå utan den viktiga data som annars kan användas för att sälja annonser eller tjäna pengar på bilägarna. Men Volvo har gjort klart att det inte finns några planer på att sälja data om bilägarna.

Henrik Green är utvecklingschef på Volvo Cars och är betydligt mer positivt inställd till Googles infotainmentsystem än de flesta andra biltillverkare.

"Varför skulle vi ta den fighten?"

Men det är ett förlegat tankesätt, verkar Henrik Green tycka. Volvos nya infotainmentsystem får röststyrningsassistenten Google Assistant, tillgång till appar i Google Play Store och navigation med hjälp av Google Maps.

I en intervju med Automotive News säger Henrik Green att han är "förvånad" över hur avigt inställda många biltillverkare är till att använda Googles teknik.

"Varför skulle vi ta den fighten och ändå investera lika mycket pengar? Det skulle vara en oändlig kamp för att göra det lika bra som Googles system. Vi vill ge våra kunder en fantastisk upplevelse där deras bilar är lika sömlöst integrerade som vilken annan enhet som helst. När vi kom fram till det beslutet var det superenkelt att använda Androids inbäddade program", säger Henrik Green till tidningen.

Polestar 3 först ut

Först ut med den nya lösningen blir elbilen Polestar 2 som ska börja byggas 2020 och som blir en direkt konkurrent till Tesla Model 3. Efter det ska systemet också dyka upp i de kommande Volvomodellerna som bygger på SPA2-arkitekturen. Först ut där blir nästa generation XC90 som lanseras 2021.

Det blir extremt tight med tid att utveckla systemet, erkänner Henrik Green, men han säger också att Volvo tagit in en partner som ska hjälpa till med utvecklingen och minska risken för buggar.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det här låter som en bra plan!
118
24

Bilar till salu från Wayke.se