Vårt test avslöjar: Nu är elbilen billigare att äga än bensinbilen

Vårt senaste test av elbilar mot bensinbilar avslöjar en viktig milstolpe: nu är elbilarna billigare att äga i längden – trots att de är över 100.000 kronor dyrare att köpa.
Annons

Den här artikeln baseras på siffror från vårt senaste test av Hyundai Kona Electric mot fyra konkurrenter. Läs hela testet här.


Det kanske största problemet med nya elbilar är enligt många av våra läsare de höga priserna. Det finns helt enkelt inte särskilt många billiga elbilar att köpa än.

Men eftersom det är dyrt för biljättarna att ställa om produktionen till elbilar, och eftersom det fortfarande säljs ganska få elbilar jämfört med bensin- och dieselbilar, kommer priserna ligga på en ganska hög nivå i ytterligare några år.

Det är dock ett lite för ”enkelt” sätt att tänka.

Förbluffande många bilköpare tänker idag bara på inköpspriset

Förbluffande många bilköpare tänker idag bara på inköpspriset – alltså vad bilen kostar att köpa. Men i själva verket är det ju betydligt viktigare vad bilen faktiskt kostar att äga på lite längre sikt. Och där har elbilarna enorma fördelar.

• För det första är det oftast betydligt billigare att ladda en elbil än att tanka en bensin- eller dieselbil. Bränslekostnaden blir löjligt låg om du kan ladda hemma eller på jobbet.

• Andrahandsvärdet för elbilar var länge skakigt och bilar med förbränningsmotor sågs som det trygga valet. Nu är det tvärt om. Branschexperterna som hjälper oss räkna ut bilarnas andrahandsvärde på sikt är nu övertygade om att många elbilar kommer hålla värdet bättre än motsvarande bensin- eller dieselbil.

• Även servicen kan vara betydligt billigare på en elbil eftersom det är färre komplicerade komponenter som måste testas och bytas ut.

Vårt test avslöjar: Nu är elbilen billigare att äga än bensinbilen

Hyundai Kona billig att äga – trots hög prislapp

I vårt senaste test ställs elbilarna Hyundai Kona Electric mot Volkswagen e-Golf mot tre bensinbilar i ungefär samma storleksklass. Och trots att elbilarna är betydligt dyrare att köpa – det kan skilja över 100.000 kronor – blir de billigare att äga i längden.

Hyundai Kona Electric kostar över 400.000 kronor att köpa. Men när vi tittar på hela ekonomin kan den absolut konkurrera med fossilbilar som kostar hälften så mycket i inköp.

”Vips är vi nere på en väldigt rimlig månadskostnad, fullt i par med de billiga bensinbilarna. Det skiljer bara några hundralappar hit och dit”, skriver testlaget.

Elgolfen 460 kronor billigare i månaden

När vi jämför VW Golf med 1,5-liters bensinmotor mot eldrivna e-Golf har elbilen bara drygt hälften så hög driftkostnad (skatt, försäkring, service, bränsle och så vidare) som bensinversionen – trots att elbilen kostar 100.000 kronor mer i inköp. På sista raden i vår kalkyl skiljer det nästan 460 kronor i månaden till elbilens fördel.

Den enda bensinbilen i vårt senaste test som lyckas slå elbilarna med lägre ägandekostnad är Kia Ceed eftersom den kostar 180.000 kronor mindre att köpa. Men förbrukningen är hög, så Kiaköparen betalar nästan 15.000 kronor mer på bränsle än elbilsköparen, och även servicen är förbluffande dyr på Kia.

Jämför själv: Så står sig elbilarna mot bensinbilarna 

Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–

I testet kan du detaljstudera alla siffror, som försäkring, service, bränslekostnad, andrahandsvärde och fordonsskatt. Klicka här för att läsa hela testet.

Fotnot: När vi gjorde testet fanns ännu ingen officiell prislapp på Hyundai Kona Electric. Vi räknade därför med ett pris på 354.000 kronor efter elbilsbonusen på 60.000 kronor. De svenska priserna är nu officiella och Kona Electric kostar 349.900 kronor efter elbilsbonusen.

Fordonsskatt gäller år 1–3. Servicekostnad gäller t o m 6.000 mil.

Mil- och månadskostnaden beräknas utifrån en bil med liknande utrustning (inte instegsmodeller). I detta test jämförs milkostnaden för Ford med Titaniumpaket, Hyundai med standardutrustning, Kia med Advancepaket, e-Golf med standardutrustning och bensin-Golf med LED-strålkastare och DSG-växellåda.

Mil- och månadskostnaden baseas på skatt, försäkring (Folksam, man, 50 år, boende i bostadsrätt), bränsle 15 kr/liter, olja, däck, service och reservdelar + värdeminskning utslaget på 2.000 mil/år. Kapitalkostnad beräknad på 25% egen kontantinsats med inkluderad utebliven avkastning (0,1%). Resterande belopp lånat till ränta av 4,82%.

Modellerna som jämförs är Ford Focus 1,0 Ecoboost 125, Hyundai Kona Electric, Kia Ceed 1,0 T-Gdi 120, VW e-Golf och Volkswagen Golf 1,5 TSI ACT PF.

Annons
Annons
Rulla till toppen