Officiell: Skoda Scala – helt ny halvkombi ersätter Rapid och utmanar VW Golf

Officiell: Skoda Scala – helt ny halvkombi ersätter Rapid och utmanar VW Golf
Nya Skoda Scala presenterades i Tel Aviv, under torsdagskvällen.

I Skodas modellutbud finns det ett "hål" mellan Fabia och Octavia, som tidigare fyllts ut av mindre framgångsrika Rapid. Men nu ersätts Rapid med helt nya halvkombin Scala.

Skoda Scala bygger på VW-koncernens MQB A0 plattform, en bygglåda som även är grunden i VW Polo, VW T-Cross och Seat Ibiza. Skoda har dragit ut längden på Scala som mäter 4.362 millimeter – cirka 30 centimeter kortare än Octavia.

Längden har Skoda fördelat så att Scala får ett hyggligt rymligt baksäte och riktigt bra bagagevolym: 467 liter och med baksätet fällt växer utrymmet till 1.410 liter. Baksätet går att dela 60/40.

Skoda Scala har förstås siktet inställt på europeiska storsäljare som Volkswagen Golf, Ford Focus, Kia Ceed och Toyota Auris. Alla dessa har en längd runt 4.250–4.378 millimeter. Tar vi VW Golf som jämförelse har den ett bagageutrymme på 380 liter och nya Ford Focus ligger strax under med en volym på 375 liter.

Skoda Scala ska bara byggas i en karossversion, halvkombi (hatchback), även om sidoprofilen är mer lik en konventionell kombi. Bakluckan finns i två utförande och på bilderna ser vi tillvalet "glaslucka" som går hela vägen ner till registreringsplåten. Servostyrning av luckan är tillval. Bakljusen sticker ut och ger ett flytande intryck, en ny typ av design hos Skoda som kanske sprider sig till fler modeller.

Tittar vi tillbaka på tidigare Skodamodeller har de snällt fått vänta några år på de senaste tekniknyhetern, Audi och VW har varit först ut. Så är det inte längre och Skoda Scala har alla de senaste komponenterna när det gäller infotainment. Pekskärmen i mitten av instrumentbrädan finns i tre storlekar: 6,5", 8" och 9,2 tum (beroende på modell och tillval). Pekskärmen sticker ut och man kan greppa den i underkant med några fingrar för att få en mera exakt positionering av pekfingret.

Skoda Scala har ett inbyggt 4G SIM-kort för uppkoppling och det ger även möjlighet till trådlös, automatisk nedladdning av uppgraderingar till bilens operativsystem. Enligt Skoda är Scala först ut med trådlösa, automatiska uppdateringar och ständig uppkoppling inom VW-koncernen.

Som tillval finns SmartLink+ och Android Auto samt Apple CarPlay. Som tillval finns också en digital 10,25" skärm som huvudinstrument, istället för de mekaniska instrumenten.

Motoralternativen i Skoda Scala varierar beroende på marknad. Men i grunden finns det tre bensinmotorer och en diesel. Basmotorn är en trecylindrig 1,0-liters bensinturbo med två effektnivåer: 95 eller 115 hk. En fyrcylindrig 1,5-liters turbo ger 150 hk med möjlighet till cylinderavstängning. Dessutom finns en 1,6-liters dieselfyra med 115 hk.

På transmissionssidan får den minsta trepipen femväxlad manuell låda, övriga sexväxlat och det finns även en sjustegad DSG-låda som tillval. Konceptbilen Vision RS hade en hybridmotor men någon sådan är inte aktuell, ännu, för serieproduktion.

På säkerhetssidan finns autobroms, adaptiv farthållare, backkamera, filhållningsassistans, parkeringsassistans, med mera. Säljstart på den svenska marknaden är planerad till mars 2019 och lanseringen sker innan midsommar. Alla detaljer om motorer och utrustningsnivå för Sverige är inte klart ännu, heller inte svenska priser. Skoda Sverige räknar med att sälja cirka 2.000 Scala per år.

 

Den digitala instrumenteringen med en skärm på 10,25 tum är tillval.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag gillar verkligen designen på nya Skoda Scala!
196
8