Volkswagen minskar modellutbudet drastiskt för att öka vinstmarginalen

Dålig lönsamhet tvingar VW att minska antalet motorer och tillval. Det kan innebära att fyrhjulsdrift försvinner som tillval i flera fall.

Volkswagen minskar modellutbudet drastiskt för att öka vinstmarginalen

Historiskt sett har varumärket Volkswagen alltid utgjort ryggraden i koncernen, men samtidigt brottats med dålig lönsamhet. De stora bidragen – som gjort att linjen längst ner sett bra ut – har kommit från Audi och Porsche.

Nu är målet att få upp lönsamheten hos Volkswagen från tidigare fyra till sex procent till 2020. Två procentenheter låter inte mycket men räknat i euro blir det enorma belopp, cirka tre miljarder (30 miljarder kronor), vilket också kräver drastiska åtgärder.

Under de följande fem åren ska modellvarianterna och valfriheten minska med cirka 25 procent. VW ska fokusera på de modeller som säljer bäst, vilket till exempel innebär att 4Motion (fyrhjulsdrift) inte blir ett lika vanligt tillval som det är idag.

Enligt Volkswagen ska kostnadsbesparingarna inte leda till några uppsägningar. Om arbetsstyrkan reduceras sker det i så fall med naturliga avgångar.

En annan, parallell åtgärd för att minska kostnaderna är att utöka samarbeten med andra biltillverkare. Volkswagen och Ford ska utveckla gemensamma lätta lastbilar och det kan även innebära att man delar produktionskapacitet. VW-modeller kan exempelvis byggas i Fords fabriker i USA.

 

Färre modellvarianter ska förenkla produktionen och öka vinstmarginalen för Volkswagen.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Rätt åtgärd av Volkswagen!
78
23