Engineering Explained testar elbil – total katastrof eller funkar det?

Kan man leva med en elbil i vardagen? Vår favorit-ingenjör Jason Fenske lär sig stå ut med räckviddsångesten. Det går faktiskt att lära sig och i praktiken funkar Nissan Leaf mycket bra.
Annons

I många videoinslag på YouTube har Jason Fenske på Engineering Explained förklarat hur saker och ting fungerar. Den här gången är det dags att titta på elbilar – funkar de verkligen i vardagen?

Nissan har varit vänliga nog att tillhandahålla en ny Leaf till Jason Fenske och han har använt den i ett ”långtest”, under sex månader. Jason erkänner villigt att han har problem med räckviddsångest och har varit orolig för att bli stående. Men i praktiken har det fungerat bra och den räckvidd som nya generationen Nissan Leaf erbjuder räcker absolut i vardagen.

Har man ett transportbehov i familjen med en bil som ska köra från punkt A till B så är en elbil helt rätt, enligt Jasons erfarenhet. Jasons Honda S2000 har han för helt andra anledningar, och trots allt funkar Nissan Leaf i vardagen.

Men elbilar passar förstås inte för alla, speciellt inte för singelhushållet som har en bil utan garage. Finns det inget enkelt sätt att ladda, i garaget, då är inte elbil rätt – riktigt ännu.

Prestandamässigt är Nissan Leaf acceptabel, enligt Jason Fenske på Engineering Explained. Toppfarten är inte svindlande, men behöver man det? Nej, det är inget som de flesta av oss använder, speciellt inte om vi kör lagligt. Men en elbil har mycket vridmoment, vilket är påtagligt vid låga hastigheter och stadskörning. En elbil är inte tråkig, prestandamässigt, vid ”vanlig” körning.

Krona för krona är elbilar betydligt billigare i drift, vilket Jason Fenske visar med några räkneexempel. Och tycker man att nypriset är högt – även om driftkostnaderna är låga – så finns det numera rätt många begagnade elbilar till försäljning.

Ekonomiskt finns det inget skäl att undvika elbilar, inte ens med vetskapen att nästa generation elbilar blir mycket effektivare.

Positivt med Leaf:

• Kvick, kraftfull acceleration.

• Tyst.

• Komfortabel. Inga växlingar. Smidig att köra.

• Enkelt att köra energisnålt.

• Nya generationen Nissan Leaf har snygg, modern design.

Negativt med Leaf:

• Infotainmentsystemet är onödigt krångligt.

• De fysiska bromsarna är inte sömlösa, känns onaturligt.

• Nissans autopilot-funktioner är långt från perfekta.

• Ratten går inte att justera i längsled.

• Batteripaketet har inte vätskekylning, vilket gör upprepad snabbladdning svårt vid långfärd.

Jason Fenskes slutsatser:

• I ett hushåll med flera bilar, där man kan ladda hemma, är en elbil att rekommendera.

• Ska vi skrota våra bilar med förbränningsmotor? Nej! Entusiastbilar och andra bilar lär finnas kvar av goda skäl.

• Räckviddsångesten är överdriven. I praktiken är det inget problem.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen