Guide: Kallstart, kyla och korta körsträckor är din bils värsta fiender – så undviker du motorskador

Att pendla till jobbet kan väl inte vara så farligt? Jo – så är det! I den här guiden lär du dig undvika onödiga skador och dyra reparationer.

Guide: Kallstart, kyla och korta körsträckor är din bils värsta fiender – så undviker du motorskador
Kör man mestadels korta sträckor kan partikelfiltret bli igensatt. Och ett byte kostar många tusenlappar.

När bilmotorer utvecklas "stressas" de med höga belastningar och extrema temperaturer. Men det är i vanlig, daglig kökörning som de stora farorna lurar.

De flesta av oss pendlar relativt korta sträckor i vardagen. Det gör att motoroljan inte når över 100 grader och kokar bort det vatten som alltid finns – som kondens – på insidan av en motor.

I värsta fall kan det bli stora mängder vatten som blandas till ett brunt skum i motorn. Då försämras smörjningen, korrosionen kan starta och i värsta fall fryser den vattenblandade oljan till is. Isklumparna kan blockera smörjningen, spränga sönder gummislangar och förstöra komponenter i vevhusventilationen.

En bensin- eller dieselmotor mår bäst om den får komma upp i rätt (hög) arbetstemperatur. Då kokas vattnet bort.

Ett liknande problem med korta körsträckor kan uppstå hos de flesta moderna dieselmotorer med partikelfilter. Den typen av filter blir allt mera vanligt även på bensinmotorer och om några år kan vi förmodligen se en liknande utveckling hos dessa.

Partikelfiltret samlar upp de små partiklar som inte förbränns i direktinsprutade motorer. Med jämna intervaller tillåter motorstyrningen en fetare bränsleblandning och då ökar snabbt temperaturen inne i partikelfiltret och "sotet" bränns bort.

Men den här regelbundna självreningen förutsätter att motorn når en tillräckligt hög arbetstemperatur, annars kan inte reningen sätta igång. Risken är då att partikelfiltret blir fyllt av sot som inte går att bränna bort och så småningom täpper till filtret.

Kallstarter på vintern kan på ett väldigt påtagligt sett innehålla mycket stora mängder orenade avgaser. Innan avgastemperaturen går upp är avgaserna helt orenade.

Det tredje problemområdet med korta körsträckor är batteriladdningen. Speciellt moderna bilar med stopp/start-system förbrukar en hel del ström, vilket tar tid att ladda upp. Om batteriet ständigt får för lite laddning skadas det och de kemiskt aktiva ytorna sulfaterar. Det blir i praktiken en allt mindre del av batteriet som kan lagra energi och då "dör" det.

Ett originalbatteri kan kosta flera sköna tusenlappar och då är det en god idé att underhållsladda med en modern, elektroniskt styrd batteriladdare. Förutom tryggheten att ha en bil som startar säkert så förlängs batterilivslängen med regelbunden underhållsladdning.

Den sista, stora nackdelen med låga temperaturer och korta körsträckor är miljöpåverkan. Avgaserna måste få upp temperaturen för att reningen ska kunna starta. Och innan temperaturen går upp förblir avgaserna helt orenade.

Som vi kan se i en av de länkade artiklarna nedan kan de första 30 sekunderna efter kallstart ge lika mycket avgasutsläpp som de efterföljande 15–50 milens körning. Snabbaste sättet att få upp motortemperaturen är att köra bilen, inledningsvis utan att varva högt eller belasta motorn. Att starta motorn på tomgång och sedan skrapa is från rutorna är inte bra, miljömässigt.

För att snabbare få upp motortemperaturen under vinterhalvåret är det en god idé att installera en elektrisk motorvärmare. Man sparar en del bränsle, avgasutsläppen minskar och med kupévärmare har man dessutom en behagligt uppvärmd bil.

Flera av problemen ovan kan undvikas genom att man regelbundet kör en längre sträcka. Motorn blir riktigt varm, partikelfiltret får bränna bort sotet och generatorn får en chans att ladda batteriet fullt. Förslagsvis genom att man gör en helgutflykt med 40–60 minuters körning.

I artiklarna nedan har vi samlat fler fakta och tips på hur man undviker skador eller onödiga utgifter. En del artiklar är öppna och en del tillhör vårt premiumutbud.

 

En modern batteriladdare kostar bara några hundralappar och räcker för att ditt bilbatteri ska vara ständigt fulladdat. Batterispänningen är lätt att mäta, men den säger egentligen inget om hur hög laddningsgrad som batteriet har.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag pendlar 2–5 mil till jobbet, enkel resa.
62
54