Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm

Skruva upp ljudet och hör en av de häftigaste motorer som byggts. Hypersportbilen Valkyrie får en hybriddrivlina med 1.145 hk.
Annons

Fyrsiffriga effektsiffror börjar bli allt vanligare bland hypersportbiilarna. Men ni har aldrig hört en V12-sugmotor för gatbruk som ger 1.000 hp vid 10.500 rpm. Omräknat till metriska hästkrafter blir det 1.014 hk. Maximalt vrid är 740 Nm vid 7.000 rpm.

V12-motorn har konstruerats av legendariska Cosworth, mest kända för att under decennier byggt motorer till Formel 1, Cart, Indy och långdistansracing. Den ursinniga toppeffekten i sugmotorn ska sedan kopplas ihop med en elektrisk drivlina och sammanlagda systemeffekten ryktas hamna kring 1.145 hk.

Cosworths V12:a på 6,5 liter väger in på endast 206 kilo, vilket är i nivå med de gamla V10:orna som man byggde till F1 (omräknat i förhållande till motorvolymen). En imponerande uppgift – och sannolikt rejäl utmaning – är att V12:an är byggd för en livslängd på 10.000 mil med enbart vanlig service.

1.000 hk ur en motorvolym på 6,5 liter innebär en litereffekt på hela 154 hk. Man brukar använda 1 liter och 100 hk som ett mått på en välkonstruerad sugmotor. 154 hk/l är alltså med beröm godkänt för sugmotor, även om det på inget sätt är unikt för överladdade motorer.

Det starkaste vi kan hitta bland sugmotorerna är V8:an i Porsche 918 Spyder som ger 132 hk/l, men så är det också i grunden en racemotor (Porsche RS Spyder). Den 4,6 liter stora V8:an i 918 Spyder ger 608 hk vid 8.700 rpm.

En intressant detalj som berättas i filmen är att Cosworth inledde sitt arbete med att bygga en fjärdedels V12, en rak trepip. Där testades förbränningsrum och övrig teknik innan det var dags att ta steget till V12. Den lilla sugmotorn med tre cylindrar mätte alltså 1,6 liter och gav en fjärdedel av V12:ans toppeffekt – 250 hk.

Ett litet knep som Cosworth använt för att hålla ned vikten är att använda portinsprutning istället för direktinsprutning. Med direktinsprutning blir det nästan omöjligt att konstruera en motor utan partikelfilter, men det går med portinsprutning.

Ytterligare en utmaning för Cosworth är att V12:an också är en bärande del av chassit. Bakvagn och transmission har ingen ”hjälpram” utan är bultat i motorn. Svårt nog i normala fall, men för Valkyrie blir det extra komplicerat med både hög motoreffekt och mycket hög downforce. Tittar man på ventilkåporna ser man att de också utgör en del av infästningen.

Cosworth ska bygga 150 V12:or till Aston Martin och ytterligare en handfull till den banversion som också planerats till Valkyrie AMR Pro.

 

Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Rödmarkeringen går vid 11.100 rpm för den mäktiga V12:an. Här ser vi framsidan på motorn, bak sitter kamaxeldrivningen (som förhoppningsvis då hörs mindre).

Det här vet vi om Aston Martin Valkyrie:

• Valkyrie ska byggas hos Aston Martin Special Operations i Gaydon (Warwickshire) som tidigare gjort Aston Martin One-77. Första leverans sker under 2019.

• Valkyrie får en helt nykonstruerad V12-motor (utan turbo) som får 1.000 hästkrafter vid 10.500 rpm. Maximalt vrid är 740 Nm vid 7.000 rpm. Motorn är givetvis mittmonterad och bilen får KERS energiåtervinning à la Formel 1.

• Valkyrie kommer att väga runt 1.000 kg.

• Valkyrie är skapad av en kolfiberstruktur med fokus på kraftigt marktryck, som skapas av bilens undersidor och i väldigt liten grad av påhängda vingar och spoilers, en konstruktion givetvis signerad Adrian Newey. (Enda vingen är en liten bakvinge som ska stabilisera bilen i hög fart).

• Fjädring och transmission sägs ha skapats från grunden av Newey och utvecklats hos Red Bull Advanced Technologies. Fjädringen är av F1-typ med push rods och vi kan förvänta oss ett aktivt fjädringssystem. Uppgifter säger att vi kan förvänta oss kurvkrafter på 4,5 G.

• Valkyrie blir tvåsitsig, men båda åkande kommer att halvligga med fötterna ovanför höftleden. Precis som i en Formel 1-bil.

• Valkyrie kommer att tillverkas i 150 exemplar för gatbruk – och ytterligare 25, enbart avsedda för att köras på racerbana.

• Prislappen för Aston Martin Valkyrie kommer att hamna på 2,5–3 miljoner pund (25-30 miljoner kronor).

 

Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Motorn konstruktion inleddes med en rak trepip på 1,6 liter. Därför är det fyrdubbla katalysatorer på V12:an.
Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Pilen pekar på den märkliga ventilkåpan, som även fungerar som motorfäste. Behövs då V12:an är en bärande del av chassit, på liknande sätt som F1-bilar och bilar för sportvagnsracing.
Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Lyssna och njut: Astons V12 sugmotor ger 1.000 hk vid 10.500 rpm
Annons
Annons
Rulla till toppen