Vi som gillar att köra bil vet hur härligt det är att sjunka ned i en riktigt bekväm bil med låg ljudnivå och avslappnande fjädring. Då försvinner milen snabbt.
Tidigare i år listade vi de tystaste bilarna enligt ägarna, men om vi även räknar med betyget för fjädringskomfort ser listan till viss del annorlunda ut. Vi har alltså räknat samman ägarnas betyg för ljudnivå och fjädringskomfort till en snittsiffra, och det är den du ser i tabellerna här nedan.
Många kanske hade trott att Volvo borde hamna i topp, men så är det inte. Första Volvomodellen, V90 Cross Country, hamnar först på trettonde plats, och det är istället två Audimodeller som hamnar i topp: Q7 och A6 Allroad.

Suven Q7 och den upphöjda kombimodellen A6 Allroad har båda en fjädring som ägarna verkligen uppskattar. Den är följsam utan att vara svampig eller gungig och sväljer de flesta ojämnheter riktigt bra, även på dåligt lappade svenska landsvägar.
Även ljudnivån är låg på svenska vägar enligt ägarna, men bara så länge du inte skruvar på för stora hjul. Då blir modellerna bara medelmåttiga, enligt ägarna.
Vi har tittat närmare på Audi Q7 som begagnad i en duell mot konkurrenten Volvo XC90. Det är ingen tvekan om vilken bil som är bäst enligt ägarna – Q7 vinner överlägset. Men det finns saker att se upp med, och du som är intresserad av en Q7 gör klokt i att läsa vårt begagnattest först.

På tredje plats hamnar Jaguar XF som även den övertygar med låg ljudnivå och hög fjädringskomfort. Engelska landsvägar kan vara i lika risigt skick som svenska, så bilar som är utvecklade där passar ofta bra även på svenska vägar.
Jaguar XF står sig på det hela taget riktigt bra även som begagnad, mot konkurrenten BMW 5-serie i vårt begagnattest.

Efter Jaguar XF kommer Citroën C5 – ett märke som ju gjort sig känt för sin mycket bekväma gashydrauliska fjädring. Den hanterar stora ojämnheter och farthinder väldigt bra, men klarar inte av broskarvar riktigt lika bra.
Citroën C5 kan vara ett bra begagnatköp, men det blir förbluffande jämnt i vår begagnatduell mot inhemska utmanaren Peugeot 508. Det är inte glasklart att du ska välja C5 före 508 – läs testet innan du slår till.

I bottenlistan hittar vi bilmodeller som alltså varken är tysta att åka i eller som har bekväm fjädring. Ett typexempel på det är Kia Ceed, en storsäljare som verkligen inte trivs på svensk, grovkornig asfalt. Den har ganska fast fjädring och är otroligt bullrig även med mindre hjul.
Med tanke på hur vanlig Kia Ceed är på vägarna är det underligt hur dåliga betyg den får i vår begagnatdatabas när ägarna får tycka till. Det är i princip bara några få ”grenar” som ägarna är riktigt nöjda med när det gäller Ceed.
Inte heller Mini Cooper, Volkswagen Up, Audi A1 eller Dacia Duster får bra betyg för komforten av ägarna, men det är kanske inte så konstigt eftersom det handlar om antingen småbilar som är tänkta för korta körsträckor i stadstrafik eller budgetbilar som är utvecklade för att vara billiga.
Vi hittar också flera Skoda- och Mazdamodeller i botten.
Bekvämaste bilarna enligt ägarna
Bilmodell | Komfortbetyg (%) |
Audi Q7 | 94 |
Audi A6 Allroad | 92 |
Jaguar XF | 91 |
Citroen C5 | 91 |
Volkswagen Touareg | 90 |
Porsche Cayenne | 88 |
BMW 5-serie | 87 |
Porsche Macan | 87 |
Mercedes GLC | 87 |
Tesla Model S | 87 |
Mercedes E-klass | 86 |
Peugeot 508 | 86 |
Volvo V90 Cross Country | 86 |
Mercedes CLS | 85 |
Volvo S80 | 85 |
BMW X5 | 85 |
Mercedes GLK | 85 |
Volkswagen CC | 85 |
Alfa Romeo Giulia | 85 |
Audi A6 | 85 |
…och här är bottenbilarna
Bilmodell | Komfortbetyg (%) |
Kia Cee’d | 63 |
Mini Cooper | 65 |
Volkswagen Up | 66 |
Audi A1 | 68 |
Dacia Duster | 68 |
Skoda Octavia | 69 |
Skoda Fabia | 69 |
Seat Leon | 70 |
Mazda 6 | 71 |
Toyota Auris | 71 |
Vi har tittat på bilar av modellår 2012–2018, med minst 30 svar för varje bilmodell. Totalt antal bilbetyg i den här undersökningen är 11.547.