Polisen erkänner: Vi har ingen aning om hur stort AdBlue-fusket är  

Premium Genom att koppla bort AdBlue-systemet kan åkerier spara in enorma summor och samtidigt njuta av skatterabatter. Våra europeiska grannar jagar de avgasfuskande lastbilarna – men i Sverige har polisen ingen aning om hur många ägare som installerat de olagliga boxarna.

Polisen erkänner: Vi har ingen aning om hur stort AdBlue-fusket är  

Det ligger ett stort tryck på åkerierna kring att sänka lastbilarnas utsläpp – och incitamentet kommer stärkas i takt med att allt fler städer inför klimatzoner. En teknisk lösning som använts i många år på lastbilar är AdBlue-system vars vätska renar fordonens utsläpp från kväveoxider.

Men att serva och fylla på systemen är dyrt – därför finns företag som erbjuder en box som diskret kopplar bort reningen helt och hållet.

Tekniken innebär att man inte längre behöver underhålla AdBlue-systemet. Beräkningar visar att den tyska tullen går miste om en miljard kronor om året i rabatter som felaktigt betalas ut till fuskande åkerier. Samtidigt ökar boxarna utsläppen av kväveoxider med 14.000 ton om året.

Enligt en studie från universitetet i Heidelberg har en stor del av de lastbilar som körs i Östeuropa installerat AdBlue-fuskboxen.

Hur ser det då ut med de tunga fordon som rullar på svenska vägar? Svaret är att polisen inte vet.

"Jag har ingen aning om hur stort problemet kan vara – det är bara spekulationer", säger poliskommissarie Erling Andersson, som jobbar med nationella trafikfrågor på utvecklingscenter Mitt.

"Vi vill såklart titta på det här, men vi har massor av sådana grejer att göra"

En fingervisning kommer från vårt grannland. Under förra årets stickprov vid dansk–tyska gränsen kontrollerade Danmarks Tungvognsenter Syd totalt 23 lastbilar, och av dem var nio utrustade med AdBlue-manipulerande teknik. Men svensk polis har inte planerat för några liknande razzior.

"Ännu har det inte gått ut någon instruktion om att man ska titta speciellt efter AdBlue och jobba mot detta. Utan det handlar om vad enstaka inspektörer ser – och jag vet att det finns inrapporterat om att man ser detta. Vi vill såklart titta det här, men vi har massor av sådana grejer att göra. Vår prioritering för flygande inspektioner är farligt gods, kör- och vilotider, samt yrkeslagstiftning – vad man kallar cabotage. Cabotage avser utländska förare, men vi kollar givetvis även de svenska, så det rör sig om en tillståndskontroll", säger Erling Andersson.

Svenskt åkeri fällt i domstol

Han känner till ett rättsfall där ett åkeri dömdes i Växjö för att ha AdBlue-manipulerande teknik installerad. Vitet blev då 50.000 kronor. Däremot är det fortfarande lagligt att sälja själva boxarna. Förra året kontaktade auto motor & sport ett av företagen som erbjuder tekniken och låtsades vara en köpare. Inköpspriset för att stänga av reningen låg på 10.000 kronor, men enligt säljaren skulle detta ställas mot att en reparation av systemet på en Scania kan landa på 60.000–70.000 kronor.

Enligt lastbilstidningen Proffs anser många svenska åkare att manipulationen primärt inte sparar in pengarna på själva vätskan. Istället handlar det just om att AdBlue-systemen är av låg kvalitet vilket leder till dyra underhållskostnader och reparationer.

Ett av säljarnas argument för boxen är att lastbilen fortfarande tar sig igenom besiktningen utan problem, eftersom de inte mäter mängden kväveoxid. Enligt Erling Andersson har besiktningsdelen av problemet kommit upp på polisens agenda. Nu ska man titta på AdBlue-problematiken ur den vinkeln tillsammans med Transportstyrelsen och besiktningsorganen.

Andra länder har kommit mycket längre

Storbritannien har kommit längre i jakten på fuskarna. Där kan förtjänsten av AdBlue-boxarna bli extra stor för de åkerier som kör inom Londons ”Low Emission Zone”, men i september började Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA) en riksomfattande kampanj där man i samarbete med polisen genomsöker lastbilar efter utrustningen.

Trots storsatsningen är vitet för fuskande åkerier förvånansvärt lågt. De lastbilar som åker fast måste ta bort utrustningen inom tio dagar och återställa AdBlue-systemet. Om detta inte görs riskerar de böter på 300 pund. Nu hotar dock Storbritanniens ”senior traffic commissioner” vid landets transportstyrelse med att fuskare kan få sin operatörslicens indragen.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker polisen måste prioritera AdBlue-fuskarna mycket högre.
145
26