Geely Auto och Volvo Cars är koncernbröder med gemensamt utvecklingsföretag – Cevt, ”China Euro Vehicle Technology AB” – i Göteborg. Bilen på bilderna är FY11 Coupe Suv, den första Geely-modellen som delar samma CMA-plattform som Volvo XC40.
Geely FY11 är ett internnamn och vi kan anta att den seriemässiga modellen, som ska ”presenteras snart”, får ett roligare namn. Kisar man med ögonen är det inte svårt att se släktskapet med Volvo XC40, men Geely Coupe Suv får en betydligt snyggare takprofil. Och mycket mer än så får vi inte reda på, från Geely, just nu.
Som vi berättade i början av 2018 har Volvo registrerat produktnamnet XC50. Det är givetvis inget bevis i sig för att det kommer en sådan modell, men våra källor i Göteborg berättar att det sannolikt kommer både en XC50 och en mindre XC20, båda baserade på CMA-plattformen.
Från beslut till färdig bil är vägen kort för Volvo XC50 då den kan dela nästan alla komponenter med XC40. Det innebär även möjlighet till flera varianter av laddhybrider och en renodlad elbil, teknik som finns förberedd i CMA-plattformen.
Nästa generation Volvo XC90 är under utveckling och baseras på ”SPA2”, en vidareutveckling av nuvarande SPA-plattformen (som alla 60- och 90-modeller bygger på). Nästa XC90 ska byggas i USA och är redo för lansering 2021. En del av den nya tekniken från SPA2, till exempel infotainment, kan förmodligen delas med XC50 och därmed bidra till lite lyxigare image än XC40.