Vi granskar: Så mycket mer drar bilen i verklig trafik

Du som hängt med i bilbranschen de senaste åren vet att gapet mellan förbrukningssiffran som biltillverkarna själva anger och hur mycket bilen faktiskt drar i...
Annons

Du som hängt med i bilbranschen de senaste åren vet att gapet mellan förbrukningssiffran som biltillverkarna själva anger och hur mycket bilen faktiskt drar i verklig trafik fortsätter öka.

Den officiella siffran mättes tidigare i NEDC-körcykeln som var ökänt ”snäll” och i princip var omöjlig att komma ned i för många bilförare. Men inte heller den nya WLTP-körcykeln är helt rättvisande.

I våra tester mäter vi alltid förbrukningen i en särskild förbrukningsrunda som är ungefär 30 mil lång. Den går i stadstrafik, på landsvägar och på motorvägar, och vi byter förare ofta för att kompensera för olika körstil.

I den här artikeln har vi samlat ihop de bästa och sämsta modellerna och delat upp dem i kategorierna elbilar, laddhybrider samt bensin- och dieselbilar.

Du som är prenumerant antingen på papperstidningen eller digitalt kan också se de exakta förbrukningssiffrorna – alltså hur mycket bilen drog i vårt test. Du som inte är prenumerant får se hur stor skillnaden mellan officiell och verklig förbrukning är.

Vi granskar: Så mycket mer drar bilen i verklig trafik

Elbilar: Inte längre så ”duktiga”

Som du kan se längre ned i artikeln är det inte alls ovanligt att en bensin- eller dieselbil drar 60 procent mer än uppgivet i vanlig trafik. Riktigt så illa är det inte för elbilarna, men ”värstingarna” från Hyundai och Tesla är ändå uppe och nosar på 50-procentsstrecket.

Elbilar brukade tidigare ha väldigt liten skillnad mellan uppgiven och verklig förbrukning i våra tester. Men flera nya elbilar vi testat har haft mycket högre förbrukning än vi förväntat oss.

Vi ska dock komma ihåg att förbrukningen i elbilar påverkas i extremt hög grad av exempelvis kyla. Vi testar bilar året runt, och även om vi alltid börjar förbrukningstesterna i ett uppvärmt garage med fulladdat batteri skiljer förbrukningen mer beroende på olika omständigheter än i en vanlig bil med förbränningsmotor.

Bilmodell Skillnad
Hyundai Kona 1,6 T-GDI 4WD Aut Style 46%
Tesla Model X 100D 45%
Tesla Model S 100D 34%
VW e-Golf 29%
Hyundai Ioniq Electric 28%
Hyundai Ioniq Electric 27%
Volkswagen e-Golf 26%
Tesla Model S 90D 26%
BMW i3s 26%
Nissan Leaf 24%
BMW i3s 23%
Tesla Model S 75D 13%
BMW i3S 6%
Nissan Leaf 5%
Renault Zoe R110 4%

Hela listan med förbrukningssiffror finns här (exklusivt för våra prenumeranter).

Vi granskar: Så mycket mer drar bilen i verklig trafik

Laddhybrider: Beror helt på hur du kör

En laddhybrid kan vara otroligt snål så länge den laddas som den ska, och körs på el så mycket som möjligt. Det har blivit som en tävling för vissa förare – en kul utmaning!

Men förbrukningen kan också sticka iväg ordentligt om bilen inte laddas, eller om den har prestanda som lockar till att köra aktivt. Ett tydligt exempel på det är Porsche Panamera som kan dra 472 procent mer än uppgivet i verklig trafik. Mercedes laddhybrider är ”bäst”, men drar ändå över 200 procent mer än uppgivet.

Bilmodell Skillnad
Porsche Panamera Turbo S E-hybrid 472%
Volvo V90 T8 355%
Mitsubishi Outlander PHEV 347%
Volvo XC60 T8 AWD 314%
Hyundai Ioniq plug-in 300%
Toyota Prius Plug-In Hybrid 300%
Volvo XC60 T8 AWD 300%
Kia Optima PHEV SW 300%
BMW 530e 280%
VW Passat GTE Sportscombi 256%
VW Golf GTE 1,4 Plug-In Hybrid 247%
Kia Niro 1,6 Gdi Plug-In Hybrid 246%
Mini Cooper S E Countryman All4 Plug-In Hybrid 243%
Mercedes E 350 e 232%
Mercedes GLC 350 e 4Matic 232%

Hela listan med förbrukningssiffror finns här (exklusivt för våra prenumeranter).

Vi granskar: Så mycket mer drar bilen i verklig trafik

Bensin- och dieselbilar: Ingen bättring i sikte

När miljöbilsdebatten kom igång på allvar, och Sverige hade en strikt 120-gramsgräns för att en viss bilmodell skulle klassas som miljöbil, inleddes också ett race biltillverkarna emellan för att pressa ned den uppgivna förbrukningen.

Som vi skrivit om flera gånger tidigare finns ingen motsvarande minskning i verklig trafik – utan bara i testlabbet. Organisationen ICCT publicerar en rapport om precis det här en gång om året, där auto motor & sport bidrar med testsiffror, och den visar att skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning fortsätter öka.

Högst upp i den här listan hittar vi ett antal prestandamodeller från BMW, Audi, Porsche och Mercedes. Det kanske inte är så konstigt. Men att familjefavoriten BMW 520d Touring drar mer än 70 procent mer än uppgivet är dåligt – och strax efter den kommer även populära Volvo V90 D5 samt Audi A4 med både bensin- och dieselmotor.

Bland de bästa bilarna finns modeller som inte optimerats för körcykeln i någon större utsträckning, som Kia Stinger, Dodge Challenger och Mazda MX-5. Ingen av dem märker ut sig som särskilt snål, men de håller i alla fall ungefär vad biltillverkarna utlovar.

Även Honda ska ha en eloge för att Civic med turbomotor ligger så bra till i listan. Den typen av downsizad turbomotor kan annars dra upp förbrukningen i verklig trafik.

Också Mazda förtjänar beröm – bensinmotorn i Mazda 3 är inte turbomatad och downsizad utan är istället en sugmotor på 2,0 liter och förhållandevis låg litereffekt. Men trots det blir skillnaden 17 procent, vilket i det här gänget får anses hyfsat bra.

10 värsta

Bilmodell Skillnad
BMW M4 CS 171%
Audi RS4 Avant 133%
Porsche 911 Carrera T 87%
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ 86%
BMW 520d Automat 76%
BMW M5 70%
Volvo V90 D5 AWD 69%
Ford Mustang GT 69%
Audi A4 TFSI 190 S tronic Avant 68%
Audi A4 TDI 190 S tronic Avant 67%

10 bästa

Bilmodell Skillnad
Honda Civic 1,5 VTEC Turbo 16%
Mercedes-AMG GLC 63 AMG S Coupé 4Matic 15%
Kia Sportage 1,6 2WD 15%
Honda HR-V 1,5 i-VTEC 15%
VW Golf R 13%
Dodge Challenger SRT Hellcat 13%
Opel Insignia Grand Sport 2,0 CDTI 170 6%
Mazda MX-5 Roadster 2.0 3%
Kia Stinger GT 3,3 T-GDI AT8 AWD 2%
Morgan 3 Wheeler -6%

Hela listan med förbrukningssiffror finns här (exklusivt för våra prenumeranter).

Annons
Annons
Rulla till toppen