Gå inte på "billigbluffen" – dyra bilen kan bli billigare att äga i längden

Förbluffande många bilköpare tänker bara på inköpspriset – men värdeminskningen och bilens tekniknivå kan göra att en billig bil i själva verket blir betydligt dyrare att äga i längden. Du kan göra ett klipp genom att välja en dyrare bil.

Gå inte på "billigbluffen" – dyra bilen kan bli billigare att äga i längden

Det finns en gammal myt i bilvärlden om att en bil som är billig att köpa automatiskt blir billig att äga. Det stämmer inte.

Förbluffande många experter brukar hävda att en billig bil innebär små kostnader även i längden. Men våra tester visar tydligt att det inte stämmer.

Ett av många exempel på det är Dacia Duster, som vi testade förra året

Det kan vara otroligt lockande att plocka ut en helt ny bil med garanti för omkring 150.000 kronor, när konkurrenterna i samma klass kostar betydligt mer att köpa. Och det är heller inte svårt att falla för Dacia Dusters charmigt bruksiga design och fyrhjulsdrift.

Billigare att äga – men kostar 55.000 mer

Men ekonomikalkylen i vårt test av Dacia Duster mot konkurrenterna visar att sanningen inte är lika enkel. Milkostnaden för en Dacia Duster TCe 125 4x4 blir knappt 35 kronor, med en månadskostnad på knappt 5.800 kronor. Det är marginellt mindre än Volkswagen T-Roc 1,0 TSI 115 som är hela 70.000 kronor dyrare att köpa.

Jämför vi dessutom VW-koncernsyskonet Seat Arona 1,5 TSI Evo FR, som kostar 55.000 kronor mer att köpa än Dacia Duster, kostar den bara 34 kronor milen och 5.600 kronor i månaden.

Bilmodell Milkostnad Månadskostnad Bilens pris
Dacia Duster 34,65:– 5.775:– 151.900:–
Seat Arona 33,65:– 5.608:– 206.900:–
Volkswagen T-Roc 35,19:– 5.804:– 219.900:–

Värdetappet och tekniknivån avgör

Det finns framför allt två anledningar till att en dyrare bil ibland kan bli billigare att äga i längden. Dels kan dyrare bilar ha modernare teknik och därmed en snålare motor, vilket ger lägre förbrukning och betydligt lägre skatt. Dels blir andrahandsvärdet bättre för en Seat eller Volkswagen än för en Dacia, enligt experterna vi konsulterar i testerna.

Värdeminskningen är en enorm "utgift" som de flesta inte tänker på vid bilköpet. Bilen är en stor och viktig investering och auto motor & sport-läsarna vet förstås att man ska köpa den bil man vill ha – inte alltid den som håller värdet bäst. Men det kan också vara viktigt att påminna sig själv om hur stor värdeminskningen kan vara.

Uppdatering 29/1: Vi hade fel siffror för fordonsskatten när det gäller Dacia Duster. Vi beklagar felet och har uppdaterat artikeln. Milkostnaden för Dacia Duster ligger nu på 34,65 kronor och månadskostnaden på 5.775 kronor, vilket inte ändrade artikelns slutsats.

Läs våra djupdykningar

Vi har skrivit flera artiklar om bilekonomi i längden och förklarat hur viktigt det är att tänka lite längre än bara inköpspriset. Läs våra granskningar här nedan.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tänker mer på månadskostnad än på bilens pris när jag köper bil.
113
58