Klassiska lyxmärket hotat – är detta räddningen?

General Motors lyxbilsmärke Cadillac går en osäker framtid till mötes. Efter flera misslyckade försök att öka försäljningen får märket nu en sista chans att lyckas...
Annons

General Motors lyxbilsmärke Cadillac går en osäker framtid till mötes. Efter flera misslyckade försök att öka försäljningen får märket nu en sista chans att lyckas – med hjälp av elbilar.

Cadillac har de senaste åren sålt hyfsat bra i Kina, men hemma i USA har märket inte riktigt hämtat sig från finanskraschen. Marknadsandelen idag är bara en bråkdel jämfört med under märkets storhetstid och Cadillac hotas i USA av både Fords lyxmärke Lincoln, europeiska biltillverkare samt Tesla.

Den senaste strategin från GM är att positionera Cadillac som koncernens ledande märke inom ”avancerade drivlinor” och nya teknologier. Det handlar då framför allt om el- och hybriddrift.

Första tecknet på det kom redan i samband med årets Detroitsalong då det stod klart att Cadillac blir först ut inom GM med koncernens nya elbilsplattform BEV3, i form av en ny suv.

Cadillacs nya elsuv kommer passa kunder i hela världen och ”representera höjden av lyx och innovation”, säger märkeschefen Steve Carlisle i en intervju med Reuters.

Han är också ganska frispråkig kring hur framtiden för Cadillac ser ut om omställningen inte lyckas, samtidigt som GM de senaste åren inte tvekat att lämna marknader och bilklasser som inte är lönsamma.

”Vi har inga chanser kvar när det gäller att ta Cadillac till en ny position. Nu gäller det, så vi måste verkligen träffa bollen rätt. Det är mitt jobb att se till att vi gör det”, säger han.

Klassiska lyxmärket hotat – är detta räddningen?

Cadillacs resa: Från lyx till flopp

Få bilmärken har haft en så intressant resa genom 1900-talet som Cadillac.

• Lyxbilsmärket grundades redan 1902 och blev en del av General Motors sju år senare. Det döptes till och med efter mannen som grundade Detroit, det som blev bilstaden nummer ett.

• Cadillac kallades av många ”the standard of the world” och under 50- och 60-talet kopplades märket ihop med enorma fenor, kreativa designlösningar och en del nya tekniska finesser.

• Märket fick svårt att klara oljekrisen och på 1980-talet lanserades flera ”downsizade” försök till lyxbilar som floppade totalt. 1990-talet blev inte mycket bättre.

• Det senaste försöket att locka över köpare från konkurrerande märken gick ut på att lansera en prenumerationstjänst för köpare i New York, kallad Book by Cadillac. Försöket är nu nedlagt.

Annons
Annons
Rulla till toppen