Volvo V60 Cross Country – här är första provrapporten

auto motor & sport:s chefredaktör Alrik Söderlind är i Luleå och har kört nya Volvo V60 Cross Country. Vi ringde upp för att få en rapport.
Annons

Hej Alrik, hur är vädret uppe i Luleå?

Tolv minusgrader och mulet. Inte sådär krispigt och klart som man hade hoppas på. Men helt okej!

Vilka är dina spontana intryck av V60 Cross Country då?

Att de 15.000 kronorna som Cross Country-paketet kostar extra känns som väldigt bra investerade pengar, bilen får en spänstigare och kaxigare look och höjer nog andrahandsvärdet på sikt. Prisvärt helt enkelt! 

Hur är den att köra då?

Precis som en vanlig V60. Lite understyrd i grunden, men ganska enkel att sladda och åka brett med om man vill. Väldigt konsekvent i sitt beteende, inga överraskningar. 

Hur är fyrhjulsdriften?

Greppar bättre i låga hastigheter, för att underlätta på skogs- och vintervägar. Dessutom finns ”Hill Descent Controll” för den som vågar sig på lite tyngre off road-körning.

Något annat att du vill tillägga?

V60 Cross Country är väldigt skön och bekväm att köra, men jag tycker att den hade kunnat vara lite ”fluffigare” i gången, lite mer som gamla XC70. Dessutom saknar jag ett Four C-system, det vill säga adaptiv fjädring som inte finns till V60 Cross Country. Det hade passat bilen, tycker jag.

Längre fram kommer det också ett 48-volts lätthybridsystem till V60 Cross Country. Jag hade inväntat det innan jag hade slagit till.

Jag körde T5-versionen idag, den kommer finnas till beställning från vecka 17. Jag kan också avslöja att jag kommer att ha ”drivlinespekulationer” i papperstidningen framöver. Det väntas ju bland annat en laddhybrid i framtiden, så missa inte det!

Annons
Annons
Rulla till toppen