Att manipulera mätarställningen på bilar kan bli olagligt

Hittills har det varit helt lagligt att "mätarskruva" bilar i Sverige, och även inneha utrustningen. Men snart kan det bli straffbart.
Annons

Sent ska syndaren vakna, heter det, men nu ser det äntligen ut som att även Sverige ska göra det olagligt att manipulera mätarställningen på bilar.

Det var efter ett inslag hos TV4 Nyheterna som ledamöter i Trafikutskottet, Riksdagen, gjordes uppmärksamma på att Sverige är något av ett undantag i Europa när det gäller mätarskruvade bilar. Nu ska Trafikutskottet snabbutreda möjligheten att kriminalisera själva gärningen, alltså att manipulera körställningen på fordon. Eftersom det redan finns en majoritet i Trafikutskottet för att ändra lagen har ett sådant förslag goda chanser att bli klubbat i Riksdagen.

Hittills har det inte varit olagligt att ändra miltalet på bilen, förutsatt att man då upplyser en eventuell köpare om den riktiga körställningen. Att inneha utrustningen för att mätarskruva bilar är inte heller olagligt. Däremot kan en person bli fälld för att ha gett osanna uppgifter, vilket kan klassas som osant intygande, bedrägligt beteende, bedrägeri eller grovt bedrägeri.

Eftersom det kan handla om rätt stora belopp i prisskillnad för en mätarskruvad bil är bedrägeri eller grovt bedrägeri det som ligger närmast. Problemet för åklagaren är att bortom allt tvivel bevisa att bilsäljaren verkligen visste att bilen blivit mätarskruvad. Även om det är samma person som köper och säljer en bil går det att skylla på allt möjligt och då faller åtalet.

Det säkraste sättet att förvissa sig om att ett fordon inte manipulerats är att kontrollera historiken. Körsträckan registreras till exempel vid besiktning och vid service.

 

Att manipulera mätarställningen på bilar kan bli olagligt
Utrustningen för att ändra mätarställningen finns att köpa på nätet och det tar under en minut att utföra manipulationen. Inga fysiska ändringar behövs, inkopplingen sker via diagnosuttaget.

Den statliga myndigheten Transportstyrelsen samlar in och tillhandahåller uppgifter om svenskregistrerade fordon. Med ett sms eller via e-post får man reda på vem som äger fordonet, fakta, besiktning, försäkring, avställt/påställt och även körsträcka.

Men det är just körsträckan som är lurig eftersom Transportstyrelsen aldrig ifrågasätter siffrorna. När en bil besiktigas skickas uppgifterna om körsträcka till Transportstyrelsen som skriver in dessa i sin databas – vilket i praktiken innebär att man skriver över de gamla uppgifterna. Ditt sms innehåller därför en uppgift om körsträcka som mycket väl kan vara manipulerad – myndigheterna jämför inte med äldre uppgifter.

Merparten av de ändringar av körsträckan som skett hos Transportstyrelsen beror på den mänskliga faktorn. Någon läser av en felaktig uppgift, skriver fel eller gör andra misstag.

Som alla vet är körsträckan helt avgörande för en bils värdering. Slitaget ökar och med högre miltal kan man förvänta sig att vissa komponenter går sönder. Att byta partikelfilter på en dieselmodell kan som exempel bli väldigt dyrt. Det finns även servicetillfällen där man bilen ska genomgå en så kallat ”stor service” med exempelvis kamremsbyte, vilket också kan kosta en rejäl slant.

Gör vi en snabbkoll på Blocket går det att hitta en BMW 320d Touring som gått nästan 18.000 mil där handlaren vill ha 120.000 kronor. Motsvarande bilmodell med 7.100 mil på mätaren har ett begärt pris på 178.000 kronor av en annan handlare. Körsträckan ger alltså en prisskillnad på över 50.000 kronor. Och den frestelsen är tyvärr alltför svår för de med rymligt samvete som vill fuska med mätarställningen.

På moderna bilar behövs det bara billig utrustning som pluggas in i diagnosuttaget för att ändra mätarställningen. De här prylarna är lätt tillgängliga på nätet för de som har en tioårings kunskaper i att hantera google. Det finns även personer på annonssajter som erbjuder sig att ”rätta till” kilometerställningen för en dryg femhundring.

Fusket med mätarskruvade bilar är något som de flesta förknippar med importerade bilar. Tyska bilistorganisationen ADAC hävdar till exempel att så mycket som var tredje bil i Tyskland har blivit mätarskruvad. Men eftersom mätarfusket är så lätt att utföra blir det allt vanligare även hos svensksålda bilar.

Privatleasing har allt blivit populärt i Sverige och där tecknar man avtal om en viss körsträcka. De som kör längre än avtalet tillåter kan frestas att fuska genom ändra mätarställningen. Leasade bilar kan därför bli mätarskruvade en eller ett par gånger varje år för att undvika upptäckt. Manipulerade bilar är därför ett stort problem i exempelvis Tyskland och Storbritannien där privatleasing är mera vanligt.

Att manipulera mätarställningen på bilar kan bli olagligt
Över 12.000 mil har försvunnit på den här Volvon med registreringsnummer RBH914. Uppgifterna finns hos sajten Biluppgifter.se.

Här ser vi den bil som var med i inslaget från TV4 Nyheterna. En Volvo V70 från år 2000 med registreringsnummer RBH914. Går man in på sajten Biluppgifter.se ser man en historik som verkligen avskräcker. Bilen besiktigades 29 augusti 2018 och då var körsträckan 29.323 mil, en ganska sannolik uppgift då man tittar på tidigare besiktningar.

Men när Volvon återigen besiktigas är mätarställningen 17.094 mil, den går dessutom inte igenom besiktningen. Över 12.000 mil har alltså ”försvunnit”. Misstanken att avsikten har varit att luras förstärks av det faktum att bilen egentligen inte behöver besiktigas förrän sent på hösten 2019.

Att sälja en begagnad bil och inte berätta att mätarställningen ändrats är bedrägeri, eller till och med grovt bedrägeri. Åtalbart, men i praktiken svårt att styrka bortom allt tvivel av en åklagare.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen