Första intrycket av nya Porsche 911: ”Finns ett par grejer som skaver”

Vår redaktör Joakim Dyredand är i spanska Valencia och provkör den nya generationen Porsche 911. Han ringde ringde hem till redaktionen för att lämna en rapport från provkörningen.
Annons

Hej Joakim! Hur är vädret nere i Valencia?

Vi har 12 grader och lite disigt. Men mycket syre i luften, så motorn kan andas ordentligt.

Hur har dagen sett ut då?

Dagen började såklart 09:11 med att vi hoppade i en varsin bil för att köra på landsväg. I mitt fall blev det en Carrera S, men det finns också fyrhjulsdrivna Carrera 4S här, båda med 450 hästar alltså 30 upp från föregångaren.

Vad är dina första intryck av bilen?

Att den ökade spårvidden fram verkligen har gjort skillnad – ett otroligt grepp i framvagnen och en fantastisk instyrning! Dessutom har interiören fått sig ett härligt lyft. Påminner lite om generation 993 med vågräta linjer. Annars är hela klustret digitalt, förutom den centrerade varvräknaren som fortfarande är analog.

Finns det något som inte är bra?

Ja, det finns ett par grejer som skaver. Det första är dörrhandtagen som insjunkna i dörren och som åker ut när man låser upp bilen. De är elektriska och beter sig väldigt märkligt. Långsamma och besvärliga helt enkelt. Det andra är den fula växelväljaren. Det är inte bara att den är liten och ser ut som en rakapparat, utan också att den endast har läge D, N och R. Man kan alltså inte längre växla manuellt med växelväljaren som man kunde förut utan är förpassad till paddlarna på ratten.

Vad händer nu efter lunch då?

Då ska vi åka och köra på bana och testa en ny funktion som heter ”Wet Mode.” I nya 911 sitter mikrofoner i flyglarna fram som hör och känner igen ljudet från en våt vägbana. Upptäcker den ett sånt ljud får föraren ett påbud om att aktivera Wet Mode som då fäller upp bakvingen i performance-läge, ger lite klenare motormappning och sätter diffbromsen i ett snällare läge.

Ingen manuell växellåda? 

Jo, en sjuväxlad manuell låda kommer till sommaren. Då kommer också vanliga Carrera och Carrera 4.

Något mer du vill berätta?

Nej, men den komme en mycket utförligare rapport kommer i auto motor & sport nummer fyra, i butik torsdag 7/2.

Första intrycket av nya Porsche 911:
När ska man inleda en 911-provkörning om inte klockan 09:11?
Annons
Annons
Rulla till toppen