Christian von Koenigsegg planerar ny, CO2-neutral sportbil för 10 miljoner kronor

Christian von Koenigsegg avslöjar fler detaljer efter att Nevs gått in som ny delägare. Nya modellen ska bli "CO2-neutral". Det blir inte en renodlad elbil, utan en laddhybrid.

Christian von Koenigsegg planerar ny, CO2-neutral sportbil för 10 miljoner kronor

Den lilla bilfabriken i Ängelholm har trevliga bekymmer. Man hinner inte bygga bilar i samma takt som efterfrågan. Orderböckerna är fyllda för flera år framåt, trots att Koenigsegg nyanställt och ökar produktionstakten.

För några dagar sedan tillkännagav Koenigsegg och Nevs att de ska fördjupa sitt samarbete. Nevs går in som delägare och köper 20 procent av Koenigsegg för 150 miljoner euro. De två företagen ska även starta ett nytt, gemensamt utvecklingsbolag.

Kapitaltillskottet gör att Koenigsegg nu kan ta nästa kliv och ska rekrytera ytterligare ett hundratal medarbetare. Vad dessa ska jobba med har blivit lite mera tydligt efter en intervju med brittiska Top Gear. Christian von Koenigsegg avslöjar att man planerar en ny modell:

"Vi har letat efter en möjlighet att utöka vårt erbjudande eftersom vårt varumärke vuxit ur vår produktionsvolym med en ganska stor marginal", säger Christian von Koenigsegg till Top Gear. 

"Vi har flera års leveranstid på de hypercars vi bygger idag. Men vi tror att om vi gör en superexklusiv, specialbyggd superbil till ett något lägre pris kan vi få upp volymerna till hundratals bilar om året."

Instegsbilen blir dock inte "billig", Christian von Koenigsegg siktar på ett pris kring tio miljoner kronor. Den nya modellen kan byggas i Trollhättan, i den före detta Saab-fabriken som Nevs köpte.

Att bygga en sportbil för cirka 10 miljoner kronor kan låta som ganska mycket pengar – vilket det förstås också är. Men det kan jämföras med cirka 25 miljoner för Agera RS och runt 20 miljoner kronor för Koenigsegg Regera (80 bilar ska byggas, är slutsåld).

Den nya modellen ska vara "CO2-neutral", berättar Christian von Koenigsegg för Top Gear. Det blir alltså inte en renodlad elbil, utan en typ av laddhybrid med både förbränningsmotor och elmotor – eller elmotorer. Förbränningsmotorn ska använda fria ventiler, som utvecklats av systerföretaget FreeValve som huserar i samma lokaler i Ängelholm.

"Med freevalve-tekniken kan vi faktiskt starta bilen på 100 procent alkohol, ner till -30 grader Celsius, så det finns inget behov av någon fossilbränsleblandning då. Tanken är att bevisa för världen att även en förbränningsmotor kan vara helt CO2-neutral," säger Christian von Koenigsegg.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Koenigsegg Regera har nyligen börjat levereras till kund. 80 bilar ska byggas, samtliga är sålda. På Genèvesalongen ska en ny modell presenteras.

Den här nya bilen ser jag verkligen fram emot – spännande!
220
10