Elbilarna ökar i Sverige – men det gör dieselbilarna också

Branchorganisationen Bil Sweden har idag presenterat registreringsstatistik för 2019 års första månad. Totalt sett sjönk antalet nyregistreringar med 11 procent från samma månad förra året, något som var i linje med Bil Swedens prognoser.

En fordonskategori som öppnat det nya året synnerligen bra är laddbara bilar, som upptog 13 procent av den totala försäljningen. 41 procent av dessa bestod av rena elbilar.

"Det är en kraftig uppgång jämfört med januari förra året, då andelen laddbara bilar var sju procent och av dessa var elva procent rena elbilar, säger Mattias Bergman, VD för Bil Sweden.

Modellmässigt är det fortfarande de gamla trotjänarna som säljer bäst, Nissan Leaf följt av Renault Zoe. Därefter kommer Kia e-Niro. Noterbart är att Hyundai Kona inte ens är säljer bäst inom märket, det gör den energisnåla Hyundai Ioniq.

Även dieselbilar visar upp goda siffror. Fortfarande säljer bensindrivna bilar bättre, men skillnaden minskar. Nu i januari såldes bara tre procent fler bensinbilar än dieselditon, att jämföra med januari i fjol då skillnaden var nio procent. 

"Det är främst på större bilmodeller som dieseln har en stark ställning, då de mindre modellerna har ersatts med effektiva bensinmotorer", säger Mattias Bergman.

Den minskning av andelen dieselbilar som pågått sedan toppåret 2012 verkar nu har planat ut. Framför allt är det tekniska framsteg som minskar utsläpp som ligger bakom detta.

"Det är viktigt att komma ihåg att nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har AdBlue-teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Ökad blandning av biodrivmedel i dieselbränslet, bland annat HVO, bidrar dessutom till att reducera koldioxidutsläppen och därmed klimatutsläppen från dieselbilar, avslutar Mattias Bergman.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tillhör de som köpte en laddbar bil under januari.
72
122