Om mindre än två månader ska Storbritannien lämna EU och ännu är det inte helt klart hur det ska ske. Antingen enas man kring ett avtal för brexit, eller så blir det ett hårt utträde utan färdiga regler för exempelvis export och import. Eller så händer något annat.
Osäkerheten kring vilka regler som ska gälla efter brexit har drabbat brittisk bilindustri hårt, som tidigare haft en lång högkonjunktur. Under 2018 minskade bilproduktionen i Storbritannien med 9,1 procent, till 1,52 miljoner bilar – vilket är den lägsta siffran på fem år. 80 procent av alla bilar som byggs i Storbritannien exporteras.
Två tredjedelar av de bilar som byggs i Storbritannien exporteras till EU och utan ett färdigt tullavtal vet inte bilindustrin hur de ska investera inför framtiden. Investeringarna i bilindustrin minskade med nästan 50 procent under 2018.
Minskad produktion leder till uppsägningar och nyligen meddelade Jaguar/Land Rover att man tvingas minska arbetsstyrkan med 4.500 personer. Tidigare år har JLR byggt strax över en halv miljon bilar årligen men under 2018 sjönk siffran till 450.000.
Det senaste tecknet på osäkerheten inför framtiden är att Nissan meddelat ändrade produktionsplaner för sin fabrik i Sunderland, Storbritanniens största bilfabrik med en årlig produktion på cirka 500.000 bilar. Tidigare besked var att nästa generation X-Trail och Qashqai ska byggas i Sunderland, vilket skulle säkra jobben för de 6.700 anställda. Men nu meddelar Nissan att produktionen av nästa X-Trail flyttas till en annan bilfabrik.
I Sunderland bygger Nissan Juke, Qashqai, X-Trail och elbilen Leaf, liksom Infiniti Q30 och QX30. Under 2018 sjönk produktionen med 10,7 procent. Hur produktionsförändringen påverkar personalstyrkan i framtiden är inte klart.
Även Vauxhall (Opel) och Toyota sänkte produktionstakten med cirka tio procent under 2018. Det positiva undantaget är BMW-ägda Mini som ökade med sju procent under 2018 och byggde 234.000 bilar i sin Oxford-fabrik.
Den region som sett den största nedgången är Kina, där brittiskbyggda bilar minskade med 24,5 procent under 2018.
Förutom själva bilbyggandet påverkar brexit framför allt hela ”näringskedjan” av leverantörer och underleverantörer. Många komponenter tillverkas utanför Storbritannien och om de blir tullbelagda förändras hela kalkylen. Risken är uppenbar att fler bilmodeller flyttas utanför Storbritannien.