Film: Volkswagen Passat får ett lyft – här är alla fakta, funktioner och detaljer

Laddhybriden Passat GTE är populär som tjänstebil och här görs en noggrann genomgång av allt som är nytt.

Film: Volkswagen Passat får ett lyft – här är alla fakta, funktioner och detaljer
Passat GTE Sportscombi är en mycket populär förmånsbil, men vi får vänta till september innan bilarna levereras.

Sverige är en av Volkswagens viktigaste marknader för Passat, som länge varit en riktig storsäljare. Snart är det dags för en uppgraderad version av den åttonde generationen Passat, som kom 2014, med massor av nya funktioner och finesser.

Men vi får vänta tills september innan lanseringen drar igång i Sverige, strax efter Tyskland. Några svenska priser finns inte ännu, men som vi kan se i den informativa filmen nedan väntas inga större prispålägg, jämfört med föregående versioner. Uppgraderade VW Passat går att beställa från och med maj.

För de som har tjänstebil är förmånsvärdet och framför allt driftkostnaderna låga för laddhybriden Passat GTE. Den modellen har dock varit slutsåld sedan hösten 2018.

Det enda som möjligtvis kan dämpa tjänstebilsbilisternas frustration är att den uppgraderade Passat GTE, som kommer efter ett års väntan, får ett större batteripaket (13 kWh mot tidigare 9,9) och en längre elektrisk räckvidd (cirka 70 kilometer mot 50, enligt gamla NEDC).

Men det är förstås inte bara GTE som uppgraderas, den ansiktslyfta Passat har fått många fler förbättringar. I filmen nedan från Autogefühl, som sker på engelska, gör man en mycket noggrann genomgång av alla tekniska nyheter och nya funktioner. Perfekt vägledning för de som tänker byta till en ny Passat i höst. Givetvis kommer vi på auto motor & sport att testa ansiktslyfta VW Passat, och den första rapporten kommer 17 juni.

 

Välbekant, men ändå mycket nytt. Ratten i Passat är beröringskänslig, en nyhet hos Volkswagen. Den behövs för "Travel Assist", som gör Passat delvis självkörande.
Den tredje generationen av VW:s Modular Infotainment Matrix ("MIB3") gör debut i nya Passat. App-Connect – som är gränssnittet för att integrera smartphone-appar – erbjuder för första gången trådlös integrering av iPhone-appar via ett trådlöst Apple CarPlay.
Passat är nu uppkopplad hela tiden eftersom det nya infotainmentsystemet som standard också innehåller en OCU (Online Connectivity Unit), komplett med SIM-kort. En annan nyhet är en 700 watt stark ljudanläggning från danska Dynaudio – bästa ljudet hittills i en Passat, utlovar Volkswagen.

Laddhybriden GTE får en förlängd räckvidd på cirka 55 kilometer, mätt enligt den nya WLTP-körcykeln (motsvarande cirka 70 kilometer enligt NEDC-cykeln). Batterikapaciteten har ökats med 31 procent från 9,9 kWh till 13,0 kWh.
Passat GTE drivs av en turbomotor (1,4 TSI) med toppeffekt på 156 hk och av en elmotor som har en effekt på 115 hk. Systemeffekten anges till 218 hk.

Fyrhjulsdrivna och förhöjda Passat Alltrack är som förut en fristående modellversion. I standardutrustningen för Passat Alltrack ingår till exempel stötfångare som anpassats för körning offroad, hasplåtar, tröskelbreddare med underredesskydd liksom robusta skärmbreddare. Markfrigången är 172 millimeter.
Passat Alltrack kan fås med bensinmotorn 2,0 TSI på 272 hk eller med en TDI-diesel på 190 eller 240 hk. En sjustegad DSG-automat är standard för alla varianterna.

Precis som den senaste versionen av Touareg kommer Passat att vara utrustad med IQ.Light – LED Matrix-strålkastare. Lysdiodtekniken fortsätter i LED-varselljus, LED-dimljus och LED-baklyktor.

Volkswagen Passat var Sveriges fjärde mest registrerade modell 2018 med 13.650 bilar, varav 3.974 var laddhybriden GTE. Sedan starten 1973 har totalt drygt 365.000 exemplar av Passat rullat ut på de svenska vägarna.
Någon gång i vår kommer det "30-miljonte" exemplaret av Passat att rulla av monteringsbandet. Denna milstolpe gör Passat till den mest sålda mellanklassmodellen i världen.
Efter Golf (35 miljoner exemplar) och före den legendariska Folkabubblan (21,5 miljoner exemplar) är Passat en av de tre populäraste bilarna från Volkswagen någonsin.

IQ.Drive är det nya samlingsnamnet för Volkswagens assistanssystem. Hädanefter kommer alla tekniska lösningar som har med självkörande modeller att göra att samlas under beteckningen IQ.Drive. Som till exempel nya "Travel Assist" som gör Passat delvis självkörande upp till 210 km/h.
Förutom IQ.Drive kompletteras Passat av teknik som delvis integrerats i de nya assistanssystemen. Hit hör till exempel filbytessystemet Side Assist och Rear Traffic Alert, filhållningsassistenten Lane Assist, områdesbevakningen Front Assist med Pedestrian Monitoring (fotgängarskydd), släpvagnsassistenten Trailer Assist och parkeringshjälpen Park Assist. Om föraren på grund av sjukdom plötsligt inte längre skulle reagera, tar Emergency Assist över och bromsar ner bilen till stillastående.

Volkswagen har förbättrat det elektromekaniska bromsservot i ansiktslyfta Passat. Systemet, som tidigare endast användes i laddhybriden GTE, sitter nu som standard i hela produktlinjen. Det innebär stora fördelar både för komforten och säkerheten.
Den adaptiva farthållaren (ACC) reagerar på ett effektivare sätt eftersom bromsingreppen kan regleras mer precist med det elektromekaniska bromsservot. Tillsammans med Front Assist med Pedestrian Monitoring, kan bromssträckan kortas avsevärt (inom systemets gränser). I idealfallet minskas såväl risken för kollisioner med fotgängare som hastigheten vid en kollision, om en sådan inte går att undvika.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Volkswagen Passat är en bilmodell som jag gärna skulle kunna köra eller äga till vardags!
117
19