Här är tillverkarna som tillåter HVO-diesel – men palmoljan kritiseras

Premium Palmoljan kritiseras – men HVO-tillverkaren slår ifrån sig.

Här är tillverkarna som tillåter HVO-diesel – men palmoljan kritiseras
Volvo gör ett försök med HVO-diesel – men än så länge bara i dieselbilar.
Europas bilföretag har gjort enorma investeringar i sina dieselmotorer, och hotet om ett förbud utgör ett gapande svart hål. Räddningen kan vara HVO100. Flera tillverkare har redan godkänt bränslet – men iblandningen av rester från palmolja kritiseras.

I den här artikeln kan du läsa:

HVO-tillverkaren slår ifrån sig kritiken mot palmolja.

Så är läget hos biltillverkarna – här är märkena som tillåter HVO och inte.

HVO100 består till 100 procent av förnybara råvaror vilket gör att koldioxidutsläppen kan bli 90 procent lägre än med traditionell diesel. auto motor & sport har tidigare rapporterat om att HVO-diesel kan sänka utsläppen hos en Volvo V90 D5 i så hög grad att modellen skulle kunna klassas som supermiljöbil.

Vissa ifrågasätter dock att bränslet ofta har en iblandning av PFAD, som är en biprodukt från produktionen av palmolja, och att andra utsläpp som kväveoxider inte minskas.

Neste är världens största producent av HVO, och deras bränsle består till cirka 20 procent av PFAD. Miljörörelsen har påpekat att även restprodukten från palmoljeproduktionen bidrar till skogsskövling, men Neste slår ifrån sig kritiken.

"Ser man till hela produktionen av palmolja är det uppenbart att råvaran PFAD är just en restprodukt och inte ett slutmål för produktionen. PFAD är en orenhet som måste avlägsnas när man raffinerar palmolja till livsmedel eller för att framställa exempelvis stearin. Andelen PFAD är mellan 3,5 och 5 procent av den totala andelen vid produktion av palmolja. Variationen beror främst på vädret vid odlingen. Generellt tror vi på Neste på att använda oss av avfall och restprodukter i vår produktion som rätt väg att gå", säger Neste till auto motor & sport.

Skattelättnaden tas bort

Men från den 1 juli kommer PFAD inte längre klassas som en biprodukt, och blir då av med sina skattelättnader. Neste har idag inga planer på att överge PFAD, men företagets teknik öppnar för att använda många olika råvaror. Vad som skulle kunna vara aktuellt hänger bland annat på tillgänglighet och kundernas efterfrågan.

"Ny teknik och forskning kommer göra att vi får ett ännu bättre utbud av hållbara råvaror att använda till biodrivmedel om ett antal år", säger företaget.

Neste konstaterar dock att Sverige är en viktig och progressiv marknad som lämpar sig väldigt bra för deras förnybara diesel, bland annat på grund av de ambitiösa miljömålen i allmänhet – och målen för sänkta utsläpp inom transport sektorn i synnerhet.

Peugeot, Citroën och Nissan är tre av få tillverkare som numera tillåter HVO-diesel.

Så är läget hos biltillverkarna

Men även om det inte krävs några modifieringar för att motorn ska kunna köra på bränslet har många tillverkare nalkats ett godkännande med försiktighet.

• PSA-gruppen med Peugeot, Citroen och DS var först på banan med att öppna för HVO i alla dieslar.

• De följdes av Nissan som godkände bränslet i alla sina dieselmotorer från och med 2006. Tillverkaren varnar dock för att man inte kan garantera likvärdig prestanda, med risk för sämre acceleration, vridmoment och en ökad förbrukning. De påpekar också för att vibrationer kan öka. Undantaget från Nissans HVO-beslut är lastbilar med Cummins-motorer.

• Mercedes har tagit ett första steg med en HVO-version av sin E 220d, som ofta rullar som taxi i Tyskland. Prestandan för motorn är dock 31 hk lägre än originalet.

"Med taxibilarna har vi fortfarande en viss kontroll och kan göra en analys i och med att deras bilar ofta är inne på service. Men vi har ännu inte sagt att vi kommer tillåta det för alla bilar. Du kan hypotetiskt köra din bil på HVO, men om den går sönder så gäller inte bilens garantier", säger Annika Bjerstaf på Volvo Cars.

Renault tillåter HVO i många nya modeller, men inte äldre.

• BMW håller på att testa bränslet och uppger att kommande dieslar ska kunna hantera HVO100.

• När auto motor & sport frågar Kia om deras hållning till bränslet så har den inte förändrats. HVO är ännu inte ett godkänt bränsle för deras fordon.

• Volkswagen är dock mycket positiva till den lösning som kan utgöra ett efterlängtat glädjebesked för företagets dieslar. Nu hjälper VW i Sverige koncernen att utreda frågan och Audi verkar vara i slutfasen av HVO-testerna.

• Volvo tillåter HVO i nyare modeller som har Volvos egenutvecklade, fyrcylindriga dieselmotor.

"Vi har ett antal projekt på gång där vi testar HVO, och det största är Scanias personalbilsflotta i Södertälje. Vi har ännu inte klart för ett godkännande, men vi tror generellt att HVO är ett bra bränsle", säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

Fordonen i Scanias bilflotta representerar alla modeller i tillverkarens tjänstebilsutbud, men till skillnad från Volvo gör Volkswagen egentligen inga löpande analyser, utan förarna får rapportera in om de skulle notera några avvikelser.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker HVO är en bra lösning på utsläppsproblemen i dieselbilar.
339
22