40 år har gått sedan Mercedes G-Wagen presenterades för omvärlden som en produktionsbil för första gången. ”Kompromisslös förmåga både på och utanför vägen”, stod det i pressmeddelandet.
Men resan från militärt fordon till en bil för gatan började redan 1969 när Mercedes och det österrikiska bolaget Steyr-Daimler-Puch inledde diskussioner om att göra en G-Wagen för gatan. Men det dröjde alltså tio år, till 1979, innan det blev verklighet.
Ganska snabbt blev G-Wagen omtalad för sina ”off-road”-egenskaper, men så småningom byggde den sig ett rykte om att vara något av det lyxigaste du kan åka runt i. Och det är egentligen det som kännetecknar G-Wagen mest idag.
Från början kunde du få din G-Wagen i 4 olika utföranden – som öppen ökenjeep, med två eller fyra dörrar eller som skåpbil.
Designen har i stora drag gått oförändrad under de 40 år som den funnits i produktion. Det har medfört att den nog är en av de mest omisskännliga bilarna som någonsin tillverkats.