Megastor köpguide: Slå till nu eller vänta på nya modellen?

Premium Ett 40-tal heta nykomlingar ligger i startblocken 2019. Ska man vänta in de nya eller är de utgående modellerna ett bättre köp tack vare stora rabatter?

Megastor köpguide: Slå till nu eller vänta på nya modellen?
Ska du göra ett klipp nu, eller kanske hellre vänta in den nya modellen? Här är svaren du behöver.

Mellanklass

Volvo S60

Rabatt på gamla versioner: runt 10 %

Kommer våren 2019 – Från 327.900 kronor
Nya Volvo S60 har inte börjat säljas ännu. Den är helt ny men teknik och utrustning känner vi igen från den redan släppta kombiversionen och från storasyskonen S90/V90. De delar samma SPA-plattform liksom säkerhets- och assistansprogram. En skillnad mot V60 är att S60 inte får några dieselmotorer utan endast bensinmotorer och laddhybrider. Det gör jämförelser i prishänseende rätt vanskliga. Dessutom ska den endast säljas i abonnemangsform till att börja med. Vårt råd är att vänta in nya S60, rabatten på den nuvarande är helt enkelt inte tillräcklig och det gäller oftast dieselversionerna.


SKODA SUPERB SCOUT

Rabatt på gamla versioner: runt 15 %

Kommer hösten 2019 – Från 304.900 kronor
Skodas toppmodell Superb får en uppdatering under våren och kommer till Sverige endast som kombi med namnet Superb Scout. Bland annat får den LED-strålkastare som kan omforma ljusbilden så att inte mötande eller framförvarande fordon bländas. Dessutom blir den Skodas första laddhybrid med upp till 70 km elektrisk körning och en systemeffekt på 218 hk. Då skillnaden mellan nuvarande Superb och den nya är så pass liten och Skoda erbjuder rabatter på över 50 000 på den förstnämnda är vårt tips att handla nu. Diesel- och bensinmotorerna i nuvarande Superb är dessutom certifierade enligt WLTP.

Nya Superb Scout – inte värd att vänta på.


BMW 3-SERIE TOURING

Rabatt på gamla versioner: runt 15 % (i Tyskland upp till 45 %)

Kommer hösten 2019 – Från 340.000 kronor
Precis som med nya BMW 3-serie sedan är Touringversionen 8 cm längre än föregångaren. Det tjänar baksätespassagerarna på liksom bagageutrymmet som är på lite drygt 500 l. Dessutom får nya Touring ärva det smarta elektriskt sänkbara lastrullgolvet, delad baklucka, antirutschskenor och gummilister som håller bagaget på plats. Förutom mer körglada vägegenskaper får nya 3-serien ny digital förarmiljö och vidareutvecklade assistanssystem. Om du tycker att du inte behöver allt det där så slå till på den nuvarande versionen. BMW har erbjudanden på 320d Touring för 323 900 kr, en rabatt på 53 000 kr, eller 320i xDrive Touring för 333 800 kr, en rabatt på 67 000 kronor. Den som vill pressa priset rejält bör ta en titt på den tyska marknaden. Där finns rabatter på cirka 45 procent, nästan en halvering av priset.

Nya 3-serie Touring blir åtta centimeter längre än föregångaren.


VW PASSAT

Rabatt för gamla versioner: runt 20 % (i Tyskland 42 %)

Kommer hösten 2019 – Från 340.000 kronor
I februari 2019 premiärvisas faceliften av VW Passat och den kommer till Sverige under hösten. Både som sedan och kombi och även som GTE. Några större yttre förändringar blir det inte – däremot lägre utsläpp. Alla dieselmotorer får kväveoxidkatalysator och AdBlue-rening. Även 1,5-liters bensinmotorn och tvålitersturbon från Arteon kommer att klara avgasnormen Euro 6d-Temp. Vi har hittat bilar hos handlare som rabatterats med nära 56.000 kr, vilket är lockande, men vi skulle vänta in GTE-versionen som anländer i höst och får längre räckvidd.

Ansiktslyftade Passat kommer till Sverige i höst.


PEUGEOT 508 SW

Rabatt på gamla versioner: runt 15 %

Kommer våren 2019 – Från 310.000 kronor
Det här var nog det klaraste fallet där vi rekommenderar "Vänta!". Visserligen är nya 508 SW något mindre än sin föregångare och har mindre bagageutrymme men i övrigt är den bättre på allt. Den erbjuder fler assistanssystem, modernt infotainment och renare bensin- och dieselmotorer. Nya 508 SW kommer hit under våren. Vänta alltså lite på en bättre bil.

Ett klart fall av "vänta". Kommer under våren.

SMÅBILAR OCH KOMPAKTBILAR

SEAT LEON

Rabatt på gamla versioner: runt 9 % (i Tyskland 40 %)

Kommer hösten 2019 – Från 190.000 kronor
Seat skärper sin sportiga profil med märket Cupra och med ett nytt frontface i stil med Tarraco. Helt i linje med det kommer nästa Leon i en form som är mycket sportigare och mer uttrycksfull än sin föregångare. Den ska dock inte säljas i tredörrarsversion längre men med mycket ny teknik. Förutom nya bensin-, diesel- och fordonsgasmotorer kommer den som Seats första laddhybrid 2020. Räckvidden på ren el ska vara minst 50 km. Men även den nuvarande Leon har visat sig både körglad och tillförlitlig i tyska auto motor und sports långtest. Några större rabatter hittar vi inte i Sverige. Det finns en kampanj som sänker priset knappt nio procent. Vårt råd: titta på den tyska marknaden.

Nästa Leon blir Seats första laddhybrid (2020).


OPEL CORSA

Rabatt på gamla versioner: runt 9 % (i Tyskland 25 %)

Kommer hösten 2019 – Från 140.000 kronor
Opels nya småbil verkar inte särskilt radikalt förändrad vid en första anblick men det är faktiskt en helt ny bil. Precis som koncernsyskonet, efterföljaren till Peugeot 208, bygger Corsa F på PSA:s CMP-arkitektur. Även motorerna kommer från Frankrike, en trecylindrig bensinare, både med och utan turbo. Det är oklart om 1,5-litersdieseln ska in i modellprogrammet. Kort efter lanseringen kommer dock en elektrisk version med en elmotor på 100 kW. Ett litiumjonbatteri placerat mellan hjulaxlarna ger en räckvidd på 450 km. Vi tycker det lönar sig att vänta, särskilt som den nuvarande Corsa är en vidareutveckling av gamla Corsa D.

Nya Opel Corsa bygger på PSA-gruppens CMP-arkitektur.


Audi A3 SPORTBACK

Kommer i november – 260.000 kronor
Förutom den elektrifierade drivlinan är det inte mycket nytt. Alltså köp den nuvarande, eller vänta på elversionen!


BMW 1-SERIEN

Kommer i september – 260.000 kronor
Modern infotainment och bättre utrymmen. Däremot ingen bakhjulsdrift längre. BMW-puritaner köper nu.


Mercedes GLA

Kommer i september – 300.000 kronor
Betydligt bättre utrymmen och med nytt MBUX- infotainment från A-klass. Det lönar sig att vänta.


MAZDA 3

Rabatt på gamla versioner: svårt att hitta några egentliga rabatter.

Kommer april 2019 – Från 190.000 kronor
Nya Mazda 3 har en djärv och mycket särpräglad design enligt det senaste formspråket från Hiroshima. Men lika nytt är det som finns under skalet. Plattformen är också ny liksom motorerna. Mest spännande är Skyactiv-X motorn på 190 hk som är den första bensinmotorn som tänder med hjälp av kompression, precis som en diesel. Dessutom fyrhjulsdrift, moderna assistanssystem, modern infotainment men med användarvänliga vredknappar och head up-display som standard. Allt detta gör det värt att vänta på nykomlingen som snart är här.

Nya Mazda 3 kommer i april med djärv design och ny plattform.


SKODA SCALA

Rabatt på gamla versioner: svårt att hitta några egentliga rabatter.

Kommer senvåren 2019 – Från 180.000 kronor
Med sina 4,36 meter är nya Scala längre än sin föregångare Rapid Spaceback och dessutom längre än kusinen Golf, trots att Scala är baserad på Polos plattform. Även bagageutrymmet är generöst tilltaget med 467–1 410 liters volym. Motorutbudet består av tre bensinmotorer, en diesel och en gasversion. Effekten ligger mellan 90 och 150 hk. Bilen är välutrustad med assistanssystem, digitalinstrument och pekskärm. Vi kan inte se någon anledning att man ska köpa den föråldrade Rapid.

Nya Scala är större än Rapid på flera sätt.


KIA PROCEED

Kommer i februari – 250.000 kronor
Aldrig har väl sju års garanti varit så snyggt förpackat som i den här kombin. Vårt råd: vänta.


TOYOTA COROLLA

Kommer i mars – Från 219.900 kronor
Det är värt att vänta på efterföljaren till Auris. Särskilt med tanke på den nya hybriddrivlinan på 180 hk.


COUPÉ OCH CABRIOLET

BMW 8-SERIE CABRIOLET

Här är det inte fråga om några rabatter som motiverar att köpa utgående modell, om man ens hittar några bilar.

Kommer våren 2019 – Från 1.023.000 kronor
I och med att BMW:s lyxigaste cabriolet uppgraderas från 6-serie till 8-serie blir den mycket dyrare men också betydligt starkare. Toppmodellen M850i får en 4,4-liters biturbo-V8 på 530 hk och 750 Nm och klarar 0–100 km/h på 3,9 sekunder vilket får anses mycket bra för den 2+2-sitsiga cabrioleten. Tygsuffletten behöver ungefär fyra gånger så lång tid att fällas. Dieselversionen 840d kommer i november liksom värstingversionen M8 med 650 hk. Alla versionerna får fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning och åttastegade automatlådor. Trots det sportiga chassit är det snarare en GT än en sportbil.

Trots det sportiga chassit är nya 8-serien snarare en GT än en sportbil.


Mercedes CLA

Rabatt på gamla versioner: runt 13 %

Kommer hösten 2019 – Från 330.000 kronor
Den ser ut som en miniatyrversion av CLS men baseras tekniskt på den förlängda framhjulsdrivna plattformen som alla kompakta Mercedes bygger på. Inuti dominerar de stora bildskärmarna förarmiljön, styrda av den nya MBUX-tekniken. Drivlinorna blir de på tvären placerade diesel- och bensinmotorerna från samarbetet med Renault. Dessutom en egen laddhybrid med en elektrisk räckvidd på runt 70 km. Vill du ha mer kraft? I så fall finns det två AMG-versioner med dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift och 306 hk respektive 408 hk. I det här fallet lönar det sig att vänta, inte minst för att rabatterna är små.

Nya CLA kommer till hösten.


BMW Z4 

Kommer i mars – Från 452.900 kronor
Det finns många goda skäl att vänta på nya Z4. Viktigast är att den är mycket bättre på vägen. Och snyggare.


RANGE ROVER EVOQUE 

Kommer i mars – pris ej fastställt
Femdörrars suvcoupén lockar med en trecylindrig mildhybrid och annan spännande teknik, till exempel ClearSight Ground View som låter dig se "genom" motorhuven och se hjulen och föremål framför bilen. Vänta in den!


PORSCHE 911 (992)

Rabatt på gamla versioner: Nej!

Kommer våren 2019 – Från 1.203.000 kronor
Självklart är den nyaste 911:an alltid den bästa Porschen – något som Porschepatriarken Ferry framhöll. Det gäller även för nya 992 som får mer effekt (380 hk) och fler växlar (åttaväxlad dubbelkopplingslåda) samt nya assistanssystem, inklusive Wet-mode. Nya 992 kommer bara att byggas i den bredare karossversionen. Föregångaren 991 byggdes både som normalbred Carrera och som den bredare Carrera S. Den ökade bredden ser bra ut men kan även vara en nackdel på smala landsvägar – 911:ans riktiga hemmaplan. Puristerna passar alltså på att skaffa en av de sista smalspåriga 911:orna – alla andra väntar på nykomlingen.

Den nyaste 911 är alltid den bästa.


TOYOTA GR SUPRA

Gamla versioner lär bli svåra att hitta.

Kommer november 2019 – Från 678.900 kronor
Visst, den klassiska Supra är historia sedan 2002 och en ikon, inte minst tack vare filmen The Fast and the Furious. Att det över huvud taget blivit en ny version är tack vare samarbetet med BMW. Nya Supra är praktiskt taget en coupéversion av nya BMW Z4 men med egen design och interiör. Z4 står också för den treliters radsexa som ger 340 hk och 500 Nm och som endast kan kombineras med en åttastegad automatlåda. Ett mindre antal svenska kunder får sina bilar i november. När orderböckerna öppnades i januari såldes den svenska tilldelningen slut med en gång.

Nya Supra är nästan en coupéversion av BMW Z4.


BENTLEY CONTINENTAL CONVERTIBLE

Kommer i mars – Från 2.533.848 kronor
Första bilen får Bentley Stockholm hem i mars. Troligen vill de flesta kunder beställa bilen efter eget tycke och smak. Alltså får man vänta.


McLAREN SPEEDTAIL

Kommer i slutet av 2019 – Från cirka 20,5 miljoner kronor
I det här fallet lönar det sig inte att vänta. Tyvärr, det är en mäktig bil med 1.050 hästkrafter och en toppfart på 403 km/h. Alla 106 exemplaren är redan sålda.


PORSCHE CAYENNE COUPÉ

Kommer i slutet av 2019 – Från cirka 1.000.000 kronor
Att kommande coupéversionen av suven Cayenne blir både dyrare och mer opraktisk än sitt syskon lär inte hålla de köpstarka Porschekunderna från att beställa en. De kommer att vänta.

ELBILAR

Audi E-TRON SPORTBACK

Kommer sent 2019 – Från 960.000 kronor
Den kommande Sportback är betydligt sportigare än den redan lanserade e-tron Quattro. Trots den svepande sportiga formen ska den erbjuda rejält bagageutrymme: från 550 till 1.450 l och med en stor baklucka. Eltekniken övertar den från e-tron. Prestanda bör alltså ligga i närheten av 408 hk från de båda motorerna. Sportback kommer att ha en längre räckvidd än e-trons 400 km, tack vare det bättre cW-värdet på 0,25. Trots det rekommenderar vi att köpa nu – en Audi Q8, alltså. Det är en fräsch modell med fin infotainment och starka drivlinor. Rabatter finns på cirka 25 procent. Åtminstone i Tyskland.

Sportback är betydligt sportigare än den lanserade e-tron Quattro.


VW I.D. NEO och GOLF VIII

Rabatterna för Golf VII är inte märkvärdiga i Sverige, runt 20 % och gäller mest specialversioner. I Tyskland upp till 41 %.

I.D. Neo kommer 2020 – Från 280.000 kronor, Golf VIII kommer i november 2019 – från 200.000 kronor
I framtiden kör Volkswagen på två linjer. I höst kommer nämligen den nya Golfgenerationen VIII. Lite senare kommer den helt elektriska I.D. Neo. Golf VIII får bensin- och dieselmotorer samt blir laddhybrid. Dessutom i form av en mildhybrid med 48-voltsystem och en 1,5-liters bensinmotor på 160 hk. Givetvis är en GTI-version planerad och i fråga om design och pris satsar VW på kontinuitet – fattas bara annat.

Om man ska tala om experiment har vi I-D.-familjen. Neo är visserligen kortare än Golf men tack vare att den elektriska drivlinan tar mindre plats erbjuder den lika stora innerutrymmen som Passat. Vi är lite svävande om man ska köpa nuvarande Golf VII eller vänta. Golf VII erbjuder i och för sig ett bra förhållande mellan pris och produkt.

(eller vänta i fall du vill ha en elbil)


DS 3 CROSSBACK E-TENSE

Kommer i slutet av 2019 – Från cirka 350.000 kronor
Nya DS 3 Crossback anländer under våren. Senare under året kommer den rent elektriska versionen Crossback E-Tense. Räckvidden ska vara drygt 30 mil. Räcker det för att lyfta det aningen diffusa varumärket? Vill man åka franskt och elbil får man vänta.


PORSCHE TAYCAN

Rabatt på gamla versioner: Inga stora rabatter.

Kommer sent 2019 – Från 1.500.000 kronor
Efter att dieseln sparkats ut från Porsche (man kan höra gamla Porschechefer säga "Vad var det vi sade?") är plötsligt två av tre sålda Panamera i Europa laddhybrider. Eldrift ser alltså ut att passa Porsche bra i tiden och den första helt elektriska bilen kommer också att vara en äkta Porsche. Redan effekten på nära 600 hk (440 kW) och ett vridmoment på 1.000 Nm för instegs-Taycan skvallrar om att det blir en riktigt sportig bil. Starkare (!) versioner ska följa. Den fyradörrars Porschen ska klara 0–100 km/h på 3,5 sekunder och vid lite mer sansad körning ska batterikapaciteten (90kWh) räcka till 500 km räckvidd. Om det blir tokslut på ström kan batteriet laddas upp till 80 procent på 15 minuter. Taycan är med andra ord ett för bilmärket typiskt hopp in i framtiden. Men väntetiden blir lång och Panamera laddhybrid är ett utmärkt val tills vidare.

 

Lockande, men väntetiden på Taycan kan bli lång.


Mercedes EQC

Rabatt på gamla versioner: GLC går att hitta med runt 11 % rabatt.

Kommer sommaren 2019 – Från 750.000 kronor
Med tanke på att det ett tag såg ut som om Mercedes försovit sig i elbilshänseende är den första modellen av undermärket EQ en förbluffande bra elbil. Två elmotorer på 204 hk (150 kW) vardera gör att den klarar 0–100 km/h på imponerande 5,1 sekunder och levererar en hel del körglädje. Räckvidden blir 450 km och passagerarna kan njuta av Mercedes fjädringskomfort under långa etapper. Mercedes EQC hamnar med sina 4,76 meter mellan GLC och GLE men baseras på plattformen EVA-I. Det lönar sig att vänta på EQC även om GLC är billigare och en riktigt bra suv. Säljstart i Sverige under andra kvartalet och de första bilarna kommer hit under sommaren.


POLESTAR 1 

Kommer sensommaren 2019 – Från cirka 1.300.000 kronor
Om man vill ha den första modellen från Volvos elektriska bilmärke Polestar får man vänta. I alla fall ett antal månader. Det kanske man kan göra för att få en laddhybrid med en total systemeffekt på 600 hk.

ALRIK SÖDERLIND — VÄNTA!

Det har aldrig varit så enkelt som nu att svara på frågan om man ska vänta in nästa generation eller köpa den äldre till rabatterat pris.

Omställningen till elektrifierade fordon går extremt snabbt. Det känns som om svenska folket har fått vittring på något nytt, jag får en massa mejl och frågor om bilar från folk som är helt ointresserade av bilar och alla lyder ungefär så här: "Kan man köpa elbil?" Mitt standardsvar är: köp så mycket elektrifierat som din plånbok och din vardag tål.

Det är inget snack om att det fortfarande krävs mer intresse och tålamod av en elbilsbilist än av en "förbränningsmotorbilist" men känslan i drivlinan är överlägsen och inga avgaser och låg energiförbrukning är rätt. Laddhybriden är det enkla alternativet som fungerar för alla som har någonstans att ladda. Låg elkostnad och förmodat högt andrahandsvärde gör ekonomikalkylen gott. Så vänta!