Range Rover Sport HTS – får rak sexa med lätthybridsystem

Jaguar Land Rover (JLR) överger sin gamla bensin-V6:a till förmån för en ny kompressor- och turbomatad rak treliters-sexa, som också får ett 48-volts lätthybridsystem. Enligt...
Annons

Jaguar Land Rover (JLR) överger sin gamla bensin-V6:a till förmån för en ny kompressor- och turbomatad rak treliters-sexa, som också får ett 48-volts lätthybridsystem. Enligt JLR ska den nya motorn erbjuda bättre prestanda samtidigt som förbrukningen sjunker och utsläppen likaså.

Den eldrivna kompressorn i motorn kan varva upp till 120.000 varv och ska enligt JLR ”praktiskt taget eliminera turbofördöjning”. Förutom en snabbare gasrespons ska det också innebära en smidigare gång i motorn och  effektleverans.

Range Rover Sport HTS blir också JRL:s första modell med ett 48-volts lätthybridsystem. Systemet tar tillvara på bromsenergi som sedan kan användas till att hjälpa till vid start och acceleration.

Effekten i nya motorn ligger på 400 hästkrafter och 550 Nm. Det räcker till en 0 till 100-sprint på 6,2 sekunder och toppfarten hamnar på 225 km/h. Förbrukningssiffran är enligt den mycket förlåtande och snart utdaterade körcykeln NEDC 9,3 liter/100 km. CO2-utsläppet skrivs till 213g/km.

Förutom att utrustas med den nya motorn får också Range Rover Sport HTS lite annat smått och gott i utrustningsväg. Bland annat får man utvändiga kolfiberdetaljer, röda bromsok samt mockadetaljer på ratt och växelväljare. 

Pristet för Range Rover Sport HTS börjar i Storbritannien på 81.250 pund, motsvarande 972.124 kronor. Vad det svenska priset blir vet vi inte ännu.

Range Rover Sport HTS – får rak sexa med lätthybridsystem
Range Rover Sport HTS – får rak sexa med lätthybridsystem
Range Rover Sport HTS – får rak sexa med lätthybridsystem
Annons
Annons
Rulla till toppen