Range Rover Sport HTS – får rak sexa med lätthybridsystem

Range Rover Sport HTS – får rak sexa med lätthybridsystem

Jaguar Land Rover (JLR) överger sin gamla bensin-V6:a till förmån för en ny kompressor- och turbomatad rak treliters-sexa, som också får ett 48-volts lätthybridsystem. Enligt JLR ska den nya motorn erbjuda bättre prestanda samtidigt som förbrukningen sjunker och utsläppen likaså.

Den eldrivna kompressorn i motorn kan varva upp till 120.000 varv och ska enligt JLR "praktiskt taget eliminera turbofördöjning". Förutom en snabbare gasrespons ska det också innebära en smidigare gång i motorn och  effektleverans.

Range Rover Sport HTS blir också JRL:s första modell med ett 48-volts lätthybridsystem. Systemet tar tillvara på bromsenergi som sedan kan användas till att hjälpa till vid start och acceleration.

Effekten i nya motorn ligger på 400 hästkrafter och 550 Nm. Det räcker till en 0 till 100-sprint på 6,2 sekunder och toppfarten hamnar på 225 km/h. Förbrukningssiffran är enligt den mycket förlåtande och snart utdaterade körcykeln NEDC 9,3 liter/100 km. CO2-utsläppet skrivs till 213g/km.

Förutom att utrustas med den nya motorn får också Range Rover Sport HTS lite annat smått och gott i utrustningsväg. Bland annat får man utvändiga kolfiberdetaljer, röda bromsok samt mockadetaljer på ratt och växelväljare. 

Pristet för Range Rover Sport HTS börjar i Storbritannien på 81.250 pund, motsvarande 972.124 kronor. Vad det svenska priset blir vet vi inte ännu.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

En sån här får det bli, minsann!
17
18