JD Powers krångelrapport: Lexus i topp – Volvo totalfloppar igen

Amerikanska bilägare är nöjda med Lexus, Porsche och Toyota. Men i andra änden hittar vi Fiat, Land Rover, Dodge och Volvo som krånglar mest.
Annons

JD Powers krångelrapport 2019 grundar sig på betyg från 33.000 amerikanska bilägare med en tre år gammal bil (årsmodell 2016–2017). De fel som bilägarna upplevt ska ha skett under de senaste tolv månaderna.

Ett trendbrott som är intressant är att så kallade volymtillverkare numera uppvisar en mindre mängd fel, jämfört med lyxbilarna. Så har det inte varit historiskt sett, bara för några år sedan hade lyxmodellerna betydligt färre fel jämfört med volymtillverkarnas bilar.

Undantaget som bekräftar regeln är Lexus, som envist biter sig fast i toppen av listan för åttonde gången i rad. Men strax efter Lexus hittar vi volymtillverkare som Toyota, Chevrolet, Buick och även Hyundai/Kia hamnar ganska högt upp.

Förklaringen till att lyxbilarna inte uppvisar bättre resultat beror på ny teknik, som ofta debuterar i de dyrare modellerna. En stor andel av de problem som bilägarna upplever kommer till exempel från krångliga infotainmentsystem och elektronik som strular. Även automatlådor med många växlar (8-, 9- och 10-stegade) krånglar och kräver ibland uppdaterad programvara. En annan kategori som uppvisar fel är säkerhetssystem, som exempelvis autobroms.

För Volvo Cars är resultatet från JD Power ingen rolig läsning. Ännu en gång är man i det absoluta bottenskiktet med mer än två fel per bil och år. Bara Land Rover och Fiat har högre felfrekvens på sina modeller. Under 2017 lyckades Volvo lyfta sig till snittbilens nivå, men nu har man fallit ner igen.

Största förbättringen jämfört med fjolåret står Chrysler för, som lyfte sig med inte mindre än 65 färre problem per 100 bilar. Andra tillverkare som också lyfte sig var Audi, Cadillac, Jeep, Mini, Mitsubishi, Toyota och Volkswagen.

Totalt sett blir det allt färre fel på bilarna, enligt JD Power. Snittet i år blev 136 fel per 100 bilar, en förbättring med sex enheter jämfört med fjolåret. Bilmodellen med det högsta betyget av alla blev Porsche 911.

De som tittar i tabellen nedan upptäcker nog rätt snart att det saknas ett viktigt bilmärke – Tesla. Anledningen till detta är att Tesla valt att inte ge JD Power någon information om ägarna och tillåter heller inte JD Power att ta kontakt med ägarna.

Konsumentlagarna skiljer sig åt mellan delstaterna, i Kalifornien är det till exempel väldigt strikt reglerat hur kundinformation får hanteras. Allt sammantaget blev det ett för litet utfall för att JD Power skulle kunna sätta några betyg på Tesla, vilket är tredje året i rad. Consumer Report satte dock betyg på Tesla förra året och då blev det toppbetyg.

 

JD Powers krångelrapport: Lexus i topp – Volvo totalfloppar igen
Volvo Cars skulle nog vilja upp och ner på den här listan. Ännu ett bottennapp där bara Fiat och Land Rover är sämre.
Annons
Annons
Rulla till toppen