Just nu är det full fart hos Koenigsegg Automotive i Ängelholm. Kapitaltillskottet från Nevs i Trollhättan innebär att man kan anställa ett hundratal nya utvecklare för att snabba upp arbetet med den nya ”instegsmodellen” – som ska kosta cirka tio miljoner kronor.
Arbetet med den nya modellen har pågått i över ett år men faktauppgifterna är få. Christian von Koenigsegg har berättat i en intervju med brittiska Top Gear att den nya modellen blir en laddhybrid som ska vara CO2-neutral och kunna köras på etanol/metanol. Motorn ska även få den nya tekniken med ”fria ventiler” från systerbolaget FreeValve.
I det nya numret av auto motor & sport nummer 5-2019 har vi en intervju med Christian von Koenigsegg där han berättar mer om framtidsplanerna tillsammans med Nevs. Tidningen går att läsa digitalt, för prenumeranter, på den här länken. Finns i butik från 21 februari.
En person som påstår sig veta mer är Twitteranvändaren ”AutoPap”. I ett inlägg nyligen (se nedan) berättade AutoPap att han sett Koenigseggs nya modell och att den har en 2,9-liters V8-hybrid på 1.050 hk. Bilen är byggd i kolfiber och aluminium, med kolfiberfälgar.
Det är svårt att bedöma sanningshalten i uppgifterna men AutoPap hävdar att han har insyn i olika projekt hos sportbilstillverkare. Om något år får vi sannolikt veta mer om Koenigseggs nya modell – ska vi gissa på premiär under Genèvesalongen 2020?
This evening I saw a car that’s just about to enter production with a 2.9 litre V8 1050bhp hybrid engine. Aluminium and carbon body with carbon fibre wheels.
It’s stunning.
— AutoPap (@AutoPap) February 13, 2019