Forskare kräver ”hårda” åtgärder – vill införa hastighetsstopp i bilarna

Om antalet olyckor på vägarna ska minskas är det mycket effektivare att tvinga bilisterna att sänka hastigheten med hjälp av tekniska lösningar än att få...
Annons

Om antalet olyckor på vägarna ska minskas är det mycket effektivare att tvinga bilisterna att sänka hastigheten med hjälp av tekniska lösningar än att få dem att frivilligt sänka hastigheten.

Det skriver tre trafikforskare i ett debattinlägg i Sydsvenskan.

Forskarna börjar med att skriva att antalet personer som omkommer i vägtrafiken ”ökat kraftigt” de senaste åren och att ”om alla förare höll hastighetsgränserna skulle enligt Trafikverket minst 100 liv kunna räddas varje år”.

För att minska antalet dödliga trafikolyckor räcker det inte med ”mjuka” åtgärder som vädjanden, informationskampanjer och hastighetssänkningar med till exempel 10 km/h, enligt forskarna.

Fler ”hårda” åtgärder

De vill istället se fler ”hårda” åtgärder, som:

• Ihopkopplade fartkameror som mäter genomsnittlig hastighet över en längre sträcka.

• Införa en ”svart låda” i bilarna som kollar om föraren håller hastigheten. Det skulle kunna minska antalet olyckor med 20 procent, enligt forskarna.

• Hastighetsdämpande gupp i stadstrafik.

• En hastighetsbegränsare som installeras i bilarna och ser till att det inte går att köra fortare än hastighetsgränsen.

Den sista punkten testades bland bilister i Eslöv redan på 1980-talet och togs emot väl av bilisterna, enligt forskarna. ”Försöket blev lyckat – förarna höll alltid hastighetsgränsen, och alla var de i stort sett nöjda trots att de inte längre kunde köra fortare”, skriver de i debattartikeln.

Annons
Annons
Rulla till toppen