Uppgraderad: Audi SQ5 TDI får 48V-teknik, elektrisk kompressor – ger 347 hk och 700 Nm

Återigen använder Audi sin 3,0 V6 TDI i den sportiga SQ5-modellen. Men nu är det en lätthybrid med 48V-teknik som ger 347 hk och 700 Nm.

Uppgraderad: Audi SQ5 TDI får 48V-teknik, elektrisk kompressor – ger 347 hk och 700 Nm

Första generationen Audi Q5 fick hösten 2012 en sportig syskonmodell i form av SQ5 TDI – den första S-modellen med dieselmotor. Toppeffekten i V6 3,0 TDI angavs till 313 hk och 650 Nm, 0–100 gick på 5,1 sekund.

När den andra generationen Q5 började rulla ut till handlarna våren 2017 presenterade Audi den nya SQ5 TFSI – alltså bensin-V6 med turbomatning. Toppeffekten höjdes till 353 hk, maxvridet var 500 Nm, 0–100 km/ avverkades på 5,4 sekunder.

Risken för förvirring är alltså uppenbar när Audi nu lanserar sin tredje version av prestandasuven SQ5. Återigen använder sig Audi av den beprövade 3,0 V6 TDI och utnyttjar erfarenheterna från Audi SQ7 TDI. Det innebär 48V-teknik och elektriskt driven kompressor ("elturbo") som kompletterar den konventionella avgasturbon.

Den elektriskt drivna kompressorn används främst för lägre varvtal, upp till 1.650 rpm. Elmotorn är på 7 kW och bygger upp ett laddtryck på 1,4 bar på endast 300 millisekunder. Det ger mycket liten turbofördröjning – Audi säger "ingen alls" – över hela varvtalsregistret och då speciellt märkbart vid lägre varvtal, där en vanlig dieselmotor kan vara rätt trött att väcka till liv.

Toppeffekten i nya Audi SQ5 anges till 347 hk, med maximalt vridmoment på 700 Nm. Accelerationen 0–100 km/h är återigen nere i 5,1 sekund. Toppfarten är begränsad till 250 km/h.

Ett mindre litiumjonbatteri på 48 volt lagrar bromsenergin, men går inte att ladda med sladd. Audi SQ5 TDI är alltså en lätthybrid, inte en laddhybrid (med större batteri och extern laddning). Audi använder sig av den tidigare presenterade BAS-enheten (belt alternator-starter) som kan generera upp till 12 kW vid inbromsning.

BAS-enheten kan användas för att bibehålla hastigheten vid frirullning i upp till 40 sekunder. Inför ett stillastående slås motorn av och när föraren stannat och släpper bromspedalen startas motorn blixtsnabbt. BAS-enheten arbetar via en tandad drivrem som ger ett mjukare ingrepp än en konventionell startmotor (som använder kugghjul). Det innebär att stopp/start-funktionen kan aktiveras innan bilen står still, i hastighet upp till 22 km/h.

Under "verklig körning" hävdar Audi att lätthybridsystemet i SQ5 sparar 0,7 l/100 km. Enligt NEDC-cykeln drar Audi SQ5 6,6–6,8 l/100 km och har ett CO2-utsläpp på 172–177 g/km.

En dieselmotor låter inte alltid så kul ur avgasrören men det har Audi fixat (som med flera andra modeller) genom att använda en högtalare i avgassystemet. Ryktesvägen har vi förstått att de här högtalarna har oanade möjligheter, även en fyrcylindrig dieselspis kan fås att låta som Huracans V10-motor.

Audi SQ5 TDI har naturligtvis fyrhjulsdrift, quattro, som standard. Standard är också åttastegad Tiptronic-automat. Tillval är däremot sportdifferential i bakaxeln samt variabel utväxling på styrservot. 20-tumsfälgar är standard, 21 tum finns som tillval. Fram sitter det sexkolvs bromsok och 375 millimeter stora bromsskivor.

Leveranserna av Audi SQ5 startar i sommar. Priset i Tyskland börjar vid 67.750 euro.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Audi SQ5 TDI är min absoluta favorit i det här segmentet!
19
31