Nytt dieseltest avslöjar låga utsläpp även i verklig trafik – BMW i topp

Volvo blir sist men klarar ändå gränsvärdet med god marginal. Faktum är att en bensinbil kan vara smutsigare än en diesel.

Nytt dieseltest avslöjar låga utsläpp även i verklig trafik – BMW i topp
ADAC har testat bilarna i både testlabb och verklig trafik.

Dieselskandalen har gjort att debatten om dieselbilar ändrat fokus från att bara handla om koldioxidutsläpp till andra typer av farliga utsläpp – framför allt kväveoxider (NOx).

Biltillverkarna har sent omsider börjat installera så kallad SCR-teknik i nya bilmodeller och många moderna dieselbilar uppfyller därmed Euro 6d Temp-utsläppskraven, åtminstone i körcykeln.

En viktig del i införandet av den nya och mycket hårdare WLTP-körcykeln är att bilarna också kan testas på vanlig väg. Det kallas RDE (Real Driving Emissions).

Låga utsläpp i moderna bilar

Ett nytt test från tyska bilistorganisationen ADAC visar att flera nya dieselbilar ligger riktigt bra till när det gäller kväveoxidutsläpp även i verklig trafik och i lite kyligare temperaturer – inte bara i ett uppvärmt testlabb.

När ADAC testade BMW X2 xDrive20d, Peugeot 308 BlueHDI 180 och Volvo XC60 D5 AWD (alla med automatlådor) visade det sig att samtliga klarade sig med kväveoxidutsläpp långt under gränsvärdet. BMW och Peugeot släppte ut 23 respektive 30 mg/km medan den större Volvon släppte ut 56 mg/km. Gränsvärdet är 80.

På autobahn drar dock utsläppen förstås iväg rejält – där blev till exempel Volvos siffra hela 239 mg/km.

Reningen funkar även vid nollgradigt

ADAC har också testat fler bilmodeller i vanlig trafik och i lite kallare temperaturer (från 0,4 minusgrader upp till 7,9 plusgrader). Gränsvärdet är återigen 80 mg/km, och här klarar sig BMW och Opel överlägset bäst med utsläpp på bara 1 mg/km.

Volvo är sämst med hela 56 gånger högre utsläpp än BMW, men det är alltså ändå gott och väl under gränsvärdet. Faktum är att Renault Mégane med bensinmotor släpper ut mer kväveoxid än Volkswagen Golf med dieselmotor.

Resultatet för dessa bilar blev alltså att reningen verkar fungera bra även i verklig trafik. Reningen sköts med så kallad AdBlue-vätska, men den kan dock frysa i riktigt kalla temperaturer, något vi skrev om tidigare i veckan.

Så mycket kväveoxider släpper bilarna ut i verklig trafik...

Bilmodell  WLTP RDE EcoTest  Autobahn 
BMW X2 xDrive20d 13 23 31 84
Peugeot 308 SW BlueHDI 180 40 30 41 45
Volvo XC60 D5 AWD 39 56 93 239

Siffrorna anger milligram kväveoxider per kilometer. Samtliga bilar hade automatlåda. Förklaring: WLTP är det nya, EU-använda körcykeltestet i labb. RDE är tester på vanliga vägar. EcoTest är ADAC:s egen testrunda. Autobahn är körning på motorväg, vissa delar med fri fart. 

...och så funkar reningen i lite kallare temperaturer

Bilmodell Yttertemperatur NOx-utsläpp (RDE)
BMW 520d Touring  5,4 oC 1 mg/km
Citroën Berlingo BlueHDi  5,8 oC 7 mg/km
Mercedes A180d  1,2 oC 40 mg/km
Opel Astra 1,6D  3,3 oC 1 mg/km
Volvo XC60 D5 AWD  7,9 oC 56 mg/km
VW Golf 1,6 TDI  –0,4oC 14 mg/km
Renault Mégane TCe 140 (bensin) 3,8 oC 15 mg/km

Källa: ADAC

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker biltillverkarna verkar ta det här med dieselutsläpp på allvar nu.
439
55