Officiellt: Volvo XC90 får ett diskret lyft, ny teknik och blir mildhybrid till MY2020

Volvo lanserar ny, bränslebesparande teknik i uppgraderade XC90 – som blir en lätthybrid. Upp till 15 procent bränsle kan sparas.

Officiellt: Volvo XC90 får ett diskret lyft, ny teknik och blir mildhybrid till MY2020
Exteriört är Volvo XC90 sig lik, men tekniken har uppgraderats.

Fyra år har gått och nu är det dags att uppgradera Volvo XC90. Det är små förändringar, knappt synliga, men det händer intressanta saker under skalet.

Både bensin- och dieselmodellerna ska erbjudas som lätthybrider, eller mildhybrid som Volvo föredrar att kalla tekniken. Lätthybriderna får modellnamnet "B" och där ser en elmotor till att återvinna en större andel bromsenergi. Den kombinerade elmotorn/generatorn är remdriven och fungerar även som startmotor.

Upp till 15 procent bränsle kan sparas i B-modellerna, hävdar Volvo. Den nya B-tekniken blir standard på de motorer som berörs, men inte på alla motoralternativ.

Laddhybriderna T8 och T6 får ett uppgraderat batteripaket med större kapacitet och därmed 15 procent längre elektrisk räckvidd. De nya T8- och T6-modellerna ska erbjudas till samtliga modeller med SPA-plattformen, det vill säga 60- och 90-modellerna.

Säkerhetsmässigt uppgraderas ansiktslyfta Volvo XC90 med motsvarande teknik som introducerades i XC60. City Safety och BLIS-systemet upptäcker och varnar även för fordon som närmar sig bakifrån. De kompletteras med "Oncoming Lane Mitigation" och "Cross Traffic Alert" – som kan upptäcka och styra undan för mötande fordon i till exempel en korsning.

Interiören på Volvo XC90 är sig lik men infotainmentsystemet Sensus har uppgraderats och Spotify är integrerat. Nytt är att XC90 får fler alternativ för säteskonfiguration. Fyrsitsiga Excellence känner vi igen, liksom den sjusitsiga versionen för stora familjen. Men helt nytt är att Volvo även ska erbjuda en version av XC90 med sex säten. En annan nyhet är nya interiörmaterial, däribland klädsel i ett grovt vävt ulltyg.

Den uppgraderade Volvo XC90 ska börja tillverkas i maj och når de första kunderna i början av tredje kvartalet, som årsmodell 2020. Försäljningen har startat.

Modellen byggs i tre år, sedan är det dags för generationsskifte och den nya XC90 ska byggas i Volvos USA-fabrik. Hittills har Volvo producerat 320.000 XC90.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Skulle jag köpa en större suvmodell hade det blivit XC90 – helt klart!
130
46