Exklusiva uppgifter: Så blir Koenigseggs nya instegsmodell

Premium I vår exklusiva intervju avslöjar Christian von Koenigsegg framtidens viktigaste nyhet för den svenska uppstickaren – ny modell och större produktion.

Exklusiva uppgifter: Så blir Koenigseggs nya instegsmodell

Tidigare i år stod det klart att Nevs köpt 20 procent av Koenigseggs moderbolag Alpraaz för 1,5 miljarder kronor – och dessutom investerar 1,3 miljarder i ett gemensamt bolag där Nevs blir majoritetsägare med 65 procent.

I det bolaget planerar företagen att gemensamt producera en Koenigseggmodell med unika egenskaper och världsledande prestanda i något större volymer till ett pris under tio miljoner kronor. 

Nevs som brottats med utmaningen att komma igång med produktionen av elbilarna har nu teamat upp med kinesiska jättekoncernen Evergrande, som får 51 procent av Nevs för dryga tio miljarder kronor. Evergrande är ett enormt företag som omsätter runt 700 miljarder kronor och har 1 400 anställda. 

Huvudägaren Xu Jiayin är Kinas tredje rikaste person som lär bli först med en av de nya Koenigseggbilarna eftersom han redan beställt fyra stycken. Evergrande äger också en mindre post i det kinesisk–amerikanska elbilsföretaget Faraday Future.

Det sägs även att Evergrande har starka kopplingar till det kinesiska kommunistpartiet och de vill hjälpa staten med den stora elbilssatsning för att rena luften i Kina samt minska koldioxidutsläppen.

Ny superbil för 6–10 miljoner

Så vad betyder allt det här för Koenigsegg? Vi har talat med Christian von Koenigsegg om de nya bilarna, elektrifiering – och om hur skönt det var att skriva på avtalet.

"Nej, det var inte skönt direkt, men spännande, utmanande och roligt. Vi får mycket mer muskler och mycket mer jobb och det var ju det jag var ute efter."

Christian von Koenigsegg säger att han inte har något poängsystem för att gradera de bästa händelserna i Koenigseggs 25-åriga historia men det hörs på rösten att han är mycket nöjd. Det här är en viktig milstolpe.

Christian och hans gäng hade precis säkrat finansiering för att kunna påbörja utvecklingen av den nya modellserien tänkt att byggas i större antal än dagens Koenigseggmodeller och var på väg att signera dealen. Då råkade Nevs komma och knacka på vid ett riktigt lägligt tillfälle, med ett spännande erbjudande.

Planen är att bygga sportbilar i prisspannet 6–10 miljoner kronor för att öka volymerna och nå nya kunder. Man har jobbat på den nya modellen i bakgrunden under ett par år och ökat takten i utvecklingsarbetet under det senaste året för att spurta de sista månaderna. Nevsaffären ger de resurser som behövs för att kunna presentera bilen om cirka ett år. 

De nya modellerna ska utvecklas och byggas i Ängelholm. Även en ny slutmonteringsanläggning ska byggas där. 

Etanolmotor sänker utsläppen: "Kan starta i minus 30 grader"

Tack vare samarbetet med Nevs förväntar sig företagen att en hel del för- och delmontage ska kunna ske i Trollhättan samt att företagen ska kunna samarbeta gällande utveckling och certifiering.

Den exakta tekniken är Christian fortfarande hemlig med men så mycket är klart att det blir en riktigt snabb och miljösmart sportbil. Grundmotorn är Koenigseggs vanliga V8 men den lär få tekniken med fria ventiler från systerföretaget Freevalve. I korthet går den ut på att insugs- och avgasventilerna styrs fritt utan kamaxel, vilket ger lägre förbrukning, renare avgaser och bättre prestanda.

"Vi kommer lobba hårt för att politikerna ska inse vilket bra bränsle alkohol kan vara"

Motorn ska kunna gå på hundra procent alkohol, även i riktigt kallt klimat och på så vis vara koldioxidneutral. Samtidigt kommer bilen också vara elektrifierad.

"Man ska vara snäll mot världen och släppa ut så lite koldioxid som möjligt och vi kommer lobba hårt för att politikerna ska inse vilket bra bränsle alkohol kan vara. I Kina ligger man långt framme med metanol och även på Island jobbar man med alkoholbränslen. Det fina med vår motor är alltså att den är koldioxidneutral, att den kan starta i minus 30 grader och självklart går den att köra på E85 och i värsta fall också på vanlig bensin."

• Men varför blir den inte en ren elbil?

"I vår sportbilsvärld är motorljud mycket viktigt och det är också låg vikt. För mycket batterier ger en tung bil. Men visst får den batterier och vi har inga problem med leveranser av battericeller vid dessa förhållandevis låga produktionsvolymer."

Känga till Porsche

Christian och Nevsgrundaren Kai Johan Jiang har haft mycket kontakt ända sedan Saab såldes till Nevs och man har diskuterat filosofiska frågor, teknik och nu ska man alltså bygga bilar tillsammans.

För Nevs del finns det mycket spännande teknik att hämta från Koenigsegg och givetvis också draghjälp tack vare Koenigseggs varumärke.

"Exempelvis har vi redan en egenutvecklad elbilsplattform med världens första 800-volts elbil med 700 hästkrafter, krocktestad, certfieriad och klar – två år före Porsches så kallade 'först i världen'-800-volts Taycan. Jag pratar alltså om Regera – om man plockar bort förbränningsmotorn på 1 100 hästkrafter…"

Vrålsnabba och vråldyra Agera och Regera (bilden ovanför) . Kommer eldrivlinan från Regera att bilda grunden för en superelsportbil?

Uppdateringar över nätet

Koenigsegg har också en mängd andra färdigutvecklade system som ett OTA (over the air) för nedladdning till bilar, batterikontrollsystem och mycket annat – som skulle kunna användas av Nevs och ge tillbaka lite pengar för allt utvecklingsarbete som gjorts. 

Tack vare den här affären kan Koenigsegg även utvecklas till en underleverantör till den övriga bilindustrin. 

Freevalve-tekniken utvärderas redan nu av allt från motorcykeltillverkare och bilföretag till tillverkare av fordon på den tunga sidan.

På frågan om Koenigsegg skulle kunna hjälpa till att konstruera sportiga Koenigseggversioner av Nevs elbilar svarar Christian: "Vill Nevs ha hjälp med något ska vi försöka ge dem det, men i dagsläget ser vi inte framför oss att vi blir någon form av AMG för Nevsbilar."

• Har du provkört Nevs elbil, som baseras på den 17 år gamla Saab 9-3?

"Nej, men jag har hört att man i stort sett har bytt ut allting under skalet, tekniken är helt ny. Men lite längre fram kommer det helt nya bilar som ser mycket modernare ut."

Koenigsegg Regera.

18 bilar förra året – siktar på 40

Förutom pengar har Nevsfabriken i Trollhättan, testanläggningar och produktionskapacitet. Dessutom jobbar det fler än 850 personer med utveckling och testande i Trollhättan och över 1 000 i Tianjin i Kina.

Till att börja med räknar man med att bygga ett par hundra bilar per år av den nya Koenigseggserien och blir den riktigt populär kan man kanske tänka sig upp emot 1 000 bilar per år. Och vem vet om det blir rena elsportbilar framöver?

Koenigseggs hyperbilsproduktion förväntas också öka. I fjol rullade det ut 18 unika Koenigseggbilar från denna linje, men förväntningarna är att även här öka kapaciteten och producera omkring 30 bilar 2019 och 40 bilar 2020.  

Ett nytt mycket spännande kapitel har just startat – vilket alltså betyder massvis med jobb!