Nya Peugeot 208 visas i Genève – kommer med eldrift

Nya Peugeot 208 visas i Genève – kommer med eldrift

På Genève-salongen som inleds nästa vecka presenterar Peugeot den andra generationens 208. Nya 208 kommer med flera motoralternativ i form av energieffektiva bensin- och dieselmotorer, men den stora nyheten är att den också kommer med ren eldrift.

e-208, som den eldrivna varianten ska heta, lär bli en stark utmanare till Renault Zoe. I pressmeddelandet skriver Peugeot att e-208 får ett batteri på 50 kWh som matar ström till en elmotor på 136 hästkrafter och 260 Nm. Räckvidden enligt WLTP är 34 mil, vilket borde betyda en verklig räckvidd på strax under 30 mil.

Laddning från vanligt 230V-uttag fyller batteriet på 16 timmar. Har man däremot en laddbox installerad hemma kan samma laddning göras på strax över fem timmar med trefas eller åtta timmar med enfas.

e-208 stödjer också 100 kW snabbladdning som fyller batteriet till 80 procent på en halvtimme. 

Vill man hellre ha sin Peugeot 208 med förbränningsmotor finns fyra alternativ – tre bensinare och en diesel. Alla bensinmotorer är trecylindriga och har en cylindervolym på 1,2 liter och har en effekt på antingen 75, 100 eller 130 hästar. Dieseln blir lite större – 1,5 liter och fyra cylindrar och ger 100 hästar.

Priser får vi i vanlig ordning snällt vänta på, men nya 208 ska kunna gå att beställa direkt efter lanseringen i Genève nästa vecka. Leveranserna väntas börja i slutet av 2019 alternativt i början av 2020.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag gillar designen på nya 208!
271
19